Her på siden kan du læse, hvordan du optæller din medarbejders sygedage, og hvilke krav funktionærloven sætter til brug af 120-dages reglen.
5 betingelser der skal være opfyldt, før du kan benytte 120-dages reglen:
- Der er et krav om skriftlighed. Det skal derfor fremgå af fx din medarbejders ansættelseskontrakt eller tillæg hertil, at 120-dages reglen kan benyttes. Gør det ikke det, kan du kun opsige medarbejderen med det sædvanlige opsigelsesvarsel.
- Din medarbejder skal have modtaget løn i de 120 dage, hvor han/hun har været sygemeldt.
- De 120 sygedage skal være inden for en sammenhængende periode af 12 måneder. Perioden kan starte hvilken som helst dag på året og løbe 12 måneder frem, og den behøver ikke følge et kalenderår.
- Din medarbejder skal opsiges umiddelbart efter de 120 dage er udløbet, ellers kan du ikke benytte reglen. Det betyder, at du først kan afskedige fra den 121. sygedag – og venter du for længe, risikerer du, at reglen ikke kan bruges.
- Opsigelsen skal ske, mens din medarbejder er sygemeldt. Genoptager medarbejderen fx arbejdet efter 120 sygedage, kan opsigelsen først ske ved næste sygemelding.
Sådan beregner du antal sygedage
- Når sygedagene skal optælles, må du medregne weekender samt helligdage. Det gælder dog kun, hvis din medarbejder har været sygemeldt fredagen op til weekenden og mandagen efter.
- Ved en deltidssygemelding kan alene det faktiske fravær medregnes i de 120 dage, uanset om sygefraværet er placeret som hele fraværsdage eller som fravær en del af en eller flere ugentlige arbejdsdage. Søn- og helligdage og andre arbejdsfridage kan ikke medregnes.
- Som udgangspunkt tæller sygdom under ferie ikke med i de 120 dage, medmindre du som arbejdsgiver annullerer medarbejderens ferie de dage, han/hun har været syg.
Er du som arbejdergiver i tvivl om, hvorvidt du kan benytte 120-dages reglen, og om du har optalt antallet af sygedage rigtigt, er det en god idé at søge rådgivning hos en advokat med speciale i ansættelsesret.
Indsender formularen...
Har du brug for en rådgivning?
Få hjælp til
Kunde- og konkurrenceklausuler
En konkurrenceklausul kan være en nødvendighed for at sikre mod konkurrencehandlinger fra tidligere medarbejdere. En kundeklausul er et forbud mod at have forretningsmæssig forbindelse til en tidligere arbejdsgivers kunder eller forretningsforbindelser.
Opsigelse af medarbejder
Det er vigtigt at du er klædt ordentligt på, hvis du skal opsige en medarbejder. En opsigelse kan blive meget dyr, hvis den er i strid med fx funktionærloven eller ligebehandlingsloven.
Funktionærloven
Funktionærloven indeholder blandt andet regler om opsigelse, løn under sygdom og barsel. Er du arbejdsgiver og har du medarbejdere, der er omfattet af funktionærloven, så bør du tage en advokat med på råd.
Sygemeldt medarbejder og 120-dages reglen
Har du en sygemeldt medarbejder, er det vigtigt, at du håndterer forløbet korrekt. Skal du opsige en sygemeldt medarbejder, eller skal du gøre brug af 120-dages reglen, så tag en advokat med på råd.