Hvad er tærskelværdier?
Om der er tale om en udbudspligtig opgave, afhænger dels af opgavetypen (varer, tjenesteydelser eller bygge- og anlægsarbejder), dels om det er en offentlig ordregiver samt hvilke tærskelværdier, der er gældende.
Tærskelværdier er de beløbsgrænser, der afgør, hvilke regler et offentligt indkøb skal gennemføres efter. Hvis en kontrakt overstiger tærskelværdien, vil kontrakten skulle sendes i udbud efter reglerne i udbudsloven.
Udbudsloven indeholder en række forskellige tærskelværdier for, hvornår en opgave er udbudspligtig eller ej afhængig af opgavetypen.
Nye tærskelværdier for 2024 og 2025
Europa-Kommissionen opdaterer hvert andet år tærskelværdierne for offentlige udbud. De nye tærskelværdier for 2024 og 2025 trådte i kraft den 1. januar 2024. De opdaterede tærskelværdier for 2024 og 2025 er lidt højere end de forrige tærskelværdier fra 2022 og 2023, da udbudsprocesserne følger inflationsudviklingen.
For 2024 og 2025 skal indkøb, der overstiger følgende værdier, gennemføres som EU-udbud:
- 1.064.177 kr. for indkøb af varer og tjenesteydelser, hvis ordregiveren er en statslig myndighed
- 1.644.638 kr. hvis ordregiveren er regionale/kommunale myndigheder og offentligretlige organer mv.
- 41.212.638 kr. for bygge- og anlægsarbejder
Derudover findes der særlige nationale regler for tilbudsindhentning på bygge- og anlægsarbejder, der har en værdi mellem 300.000 kr. og 41.212.638 kr. Ordregiver kan vælge mellem underhåndstilbud, åben licitation eller begrænset licitation, når bygge- og anlægsarbejderne ligger mellem 300.000 kr. og 3.000.000 kr. I spændet mellem 3.000.000 kr. og 41.212.638 kr. skal opgaven udbydes ved åben eller begrænset licitation.
Se alle tærskelværdierne for offentlige udbud i 2024 og 2025
Derfor skal du være opmærksom på tærskelværdierne
Det er ordregiveren, der vurderer kontraktens værdi. Det sker på grundlag af det samlede beløb, der efter ordregiverens skøn skal betales til leverandøren for gennemførelsen af den udbudte kontrakt.
Ordregiveren skal medregne enhver form for optioner, herunder eventuelle kontraktforlængelser, præmier eller betalinger til ansøgere eller tilbudsgivere, som fastsættes i udbudsmaterialet. Værdien opgøres eksklusive moms.
En forkert anslået værdi kan betyde, at kontrakten bliver erklæret ugyldig, og derfor skal genudbydes. Dette kan føre til forsinkelser og øgede omkostninger for både ordregiver og tilbudsgiver.
Det er derfor vigtigt, at du som ordregiver er opmærksom på kontraktens værdiansættelse, da en forkert anslået værdi kan have negative konsekvenser.
Indkøb under tærskelværdierne
Når ordregiver foretager indkøb under tærskelværdierne, skal ordregiver vurdere om kontrakten har en “klar grænseoverskridende interesse” for tilbudsgivere uden for Danmark.
I vurderingen af om en kontrakt har en klar grænseoverskridende interesse, og en virksomhed fra en anden EU-medlemsstat dermed kan være interesseret i at byde, indgår bl.a. følgende forhold i en samlet vurdering:
- Kontraktens genstand og anslåede værdi,
- Konkrete brancheforhold, herunder markedets størrelse, struktur og handelspraksis,
- Det geografiske sted, hvor kontrakten skal udføres,
- Kontraktens varighed.
Hvis ordregiveren vurderer, at et indkøb har klar grænseoverskridende interesse, skal reglerne i udbudslovens afsnit IV anvendes og de EU-retlige principper om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet overholdes. Herudover skal indkøbet annonceres på en måde, der sikrer en passende grad af offentlighed.
Ordregiveren kan selv bestemme, hvordan udbudsprocessen skal gennemføres, men de er forpligtet til at offentliggøre deres fremgangsmåde og sikre, at virksomheder fra andre EU-medlemslande har adgang til de nødvendige oplysninger.
Hvis ordregiver vurderer, at indkøbet ikke har klar grænseoverskridende interesse, er rammerne mere frie. Ordregiveren skal dog sikre sig, at indkøbet forgår på markedsmæssige vilkår. Dette kan gøres ved at undersøge markedet, indhente tilbud fra flere virksomheder eller annoncere på ordregivers hjemmeside eller en anden relevant platform.
Er ordregiver en offentlig myndighed, skal ordregiver forsat handle i overensstemmelse med de forvaltningsretlige principper om saglig forvaltning. Det omfatter forbuddet mod varetagelse af private hensyn, ligebehandlingsprincippet, kravet om forsvarlig økonomisk forvaltning og proportionalitetsprincippet.
Har du brug for rådgivning?
At navigere i reglerne om tærskelværdier og udbudsprocedurer kan være komplekst. Hos Advodan har vi specialiserede advokater, der kan hjælpe dig med at forstå og overholde de gældende regler. Uanset om du står over for en stor offentlig kontrakt eller et mindre indkøb under tærskelværdien, er vi klar til at rådgive dig.
Har du brug for rådgivning?