PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Greenwashing: Sådan markedsfører du grønne tiltag uden at greenwashe

Flere og flere virksomheder vil gerne markedsføre sig selv og deres produkter som det bæredygtige, klimavenlige eller CO2-neutrale valg. Men inden din virksomhed markedsfører de grønne og bæredygtige initiativer, er det vigtigt, at du har styr på reglerne for at undgå greenwashing.

Hvad er greenwashing?

Når en virksomhed eller en organisation markedsfører sig selv eller et produkt som bæredygtigt, klimavenligt eller CO2-neutralt, uden at virksomheden kan dokumentere det, kaldes det greenwashing.

Mange forbrugere prioriterer bæredygtighed i deres køb. Når en virksomhed greenwasher, ”vasker” den det ikke-bæredygtige væk for at få dens ydelser eller produkter til at se grønnere og derfor mere attraktive ud, end de reelt er. Markedsføres der grønt og bæredygtigt på falske præmisser, er der tale om falsk og vildledende markedsføring, hvilket er i strid med markedsføringsloven

Grøn og bæredygtig markedsføring

Den stigende miljøbevidsthed og grønne efterspørgsel er ikke til at tage fejl af. Kunder, samarbejdspartnere og ansatte sætter i højere grad end nogensinde før krav til, at virksomheder tager miljømæssigt, socialt og økonomisk ansvar. Det kan derfor synes lige til højrebenet at fremhæve de af jeres produkter, som er gode for både klima og miljø.

Men før du begynder på den grønne markedsføring, er det vigtigt, at du har undersøgt juraen på området. Det kan nemlig blive en dyr fornøjelse, hvis din virksomhed bliver anklaget for greenwashing.

Eksempler på greenwashing

Markedsføres der grønt og bæredygtigt på falske præmisser, er der tale om greenwashing. Også selvom det ikke er gjort bevidst.

Eksempler på greenwashing kan være:

  • Hvis du markedsfører varer og tjenesteydelser med vildledende udsagn. Fx hvis du hævder, at et produkt er miljøvenligt, uden at det kan bevises
  • Hvis du bruger ord og vendinger som fx miljøvenlig, bæredygtig eller klimavenlig om produkter eller ydelser, der ikke lever op til ordenes betydning
  • Hvis du fremhæver lovpligtige forhold som noget særligt
  • Hvis du gennem et produkts emballage giver kunden indtryk af, at produktet har miljømæssige fordele, hvis ikke det har det

3 steps til at undgå greenwashing i din markedsføring

Når du vil markedsføre din virksomhed på miljø og bæredygtighed, kan du med fordel orientere dig i Forbrugerombudsmandens guide til miljømæssige udtryk i markedsføringen for at undgå greenwashing. Du kan også følge nedenstående 3 steps for at komme godt på vej.

 

1) Vær konkret 

Når du vil bruge miljømæssige og udtryk i din markedsføring, handler det om at være konkret. Jo mere specifikt og klart formuleret det kan blive, desto bedre. Det skyldes, at generelle udtryk og påstande kan være vildledende for kunden, hvilket er ulovligt.

Eksempel

Hvis du markedsfører et produkt med udsagnet ”Vi er bæredygtige”, skal virksomheden kunne dokumentere, at der på intet tidspunkt foregår ikke-bæredygtigt arbejde. Du skal med andre ord være sikker på, at virksomheden er bæredygtig i alle led – i hele dens livscyklus.

Selve ordet bæredygtighed er generelt, i det der både kan menes:

- Miljømæssig bæredygtighed

- Social bæredygtighed

- Økonomisk bæredygtighed

Bruger du miljømæssige udtryk i din markedsføring, kan det derfor være en god idé at teste udsagnet hos en fagkyndig person, inden du markedsfører dig, så du undgår eventuelle faldgruber.

2) Vær klar med dokumentation

Bruger du miljømæssige udsagn i markedsføringen som fx ”fri for kemi”, ”CO2-neutral” og lignende, skal udsagnet kunne dokumenteres samtidig med at produktet bliver markedsført. Dokumentationen skal sikre, at udsagnene er sande og afspejler de faktiske forhold. Derfor skal dokumentationen også kunne bekræftes af uafhængige instanser med anerkendt faglig viden på området.

Er du I tvivl om jeres påtænkte markedsføring lever op til dokumentationskravet, kan du kontakte en af Advodans erhvervsadvokater med speciale i markedsføringsloven.

3) Hold dig opdateret 

Du skal sørge for, at virksomhedens miljømæssige udsagn er opdateret. Helt konkret betyder det, at du skal følge med i lovgivningen og sørge for at tilpasse jeres markedsføring derefter.

Er du usikker på, hvordan du skal gribe markedsføringen an, eller om du lever op til lovgivningen omkring markedsføring af grønne og bæredygtige produkter? Så kontakt en af Advodans erhvervsadvokater med indgående kendskab til markedsføringsloven og reglerne for grøn markedsføring.

Indsender formularen...

Har du brug for hjælp med virksomhedens grønne markedsføring?