Markedsføringsloven: markedsføring på sociale medier
Ligesom ved alle andre former for markedsføring, er det markedsføringsloven, du skal følge ved markedsføring på sociale medier – og mere specifikt reglerne for markedsføring på internettet. Du kan læse mere om, hvad markedsføringsloven indebærer, her.
Når det drejer sig om markedsføring på sociale medier, er det ofte mindre enkelt at overholde markedsføringsloven, end det er på andre markedsføringskanaler.
For at hjælpe virksomheder med at overholde lovgivningen, har de nordiske forbrugerombudsmænd udarbejdet en vejledning til markedsføring via sociale medier. Hent den fulde vejledning her.
6 steps til lovlig markedsføring på sociale medier
Det er ikke muligt her at give en komplet guide til markedsføringslovens bestemmelser, og hvordan de er relevante for dig og din virksomhed – har du brug for dette, kan du rådføre dig hos en specialiseret advokat fra Advodan. I stedet får du her 6 opmærksomhedspunkter, som er særligt vigtige i forhold til markedsføring på sociale medier. Overholder du dem, er du godt på vej til at sikre, at din virksomhed overholder lovgivningen.
Hvis markedsføringen henvender sig til børn og unge under 18 år, skal det være tydeligt for målgruppen, at det er markedsføring.
1) Gør det tydeligt, at din markedsføring er markedsføring
Modtagerne af din markedsføring skal kunne gennemskue, at der er tale om markedsføring, og det skal være tydeligt, at din virksomhed er afsender på det (også hvis du bruger din private profil). Betaler du en privatperson for at omtale dine produkter, skal du informere vedkommende om, at han eller hun skal gøre det klart, at der er tale om reklame.
Hvis markedsføringen henvender sig til børn og unge under 18 år, skal det være tydeligt for målgruppen, at det er markedsføring. Hvis målgruppen er børn på 9-12 år, er det altså ikke nok, at en 16-årig ville kunne gennemskue det.
Læs mere om skjult reklame her.
2) Send ikke markedsføring til din modtager som elektronisk post
Medmindre du har fået et juridisk gyldigt samtykke til det, må din virksomhed ikke henvende sig til en fysisk person med markeringsføring på de sociale medier gennem elektronisk post. Det er nemlig spam. Elektronisk post kan fx være en besked på Instagram, eller et opslag på brugerens tidslinje på Facebook.
3) Vær forsigtig ved markedsføring til børn og unge
Reglerne for markedsføring er mere strikse, hvis din målgruppe er børn og unge under 18 år. Blandt andet må din markedsføring ikke direkte opfordre børn til at købe dine produkter (eller overtale andre til det). Det anbefales desuden, at du ikke opfordrer brugerne til at dele din markedsføring på sociale medier, hvis målgruppen er børn og unge.
Du må selvfølgelig heller ikke markedsføre produkter som alkohol og cigaretter til børn og unge – og derfor skal du også bruge de sociale mediers tekniske foranstaltninger til bedst muligt at sikre, at din markedsføring kun rammer brugere over 18 år, hvis du sælger denne type produkter.
4) Vis dine oplysninger, hvis du opretter en profil til markedsføring på sociale medier
Hvis du som erhvervsdrivende opretter en profil til markedsføring på sociale medier, har du pligt til at sikre forbrugerne en ”let, umiddelbar og vedvarende adgang” til oplysninger om din virksomhed. Det inkluderer din virksomheds navn, adresse, e-postadresse og CVR-nummer.
5) Sørg for retvisende og klare oplysninger om konkurrencer
En meget anvendt metode til markedsføring på sociale medier er konkurrencer. Opretter du en konkurrence som led i din markedsføring, skal det fremgå, at konkurrencen ikke er sponsoreret af det pågældende sociale medie. Betingelserne for konkurrencen skal også fremgå tydeligt. Du må ikke angive, at der kan vindes en præmie, hvis brugeren på nogen måde skal betale for at indløse den – og selvfølgelig heller ikke, hvis der ikke eksisterer en præmie.
Læs mere om markedsføringslovens krav til konkurrencer her.
Du skal også overholde det sociale medies egne regler, ligesom du skal overholde reglerne for GDPR og brug af cookies.
6) Husk at overholde alle regler
Når du markedsfører dig på sociale medier, er det vigtigt at huske, at du ikke kun skal overholde markedsføringsloven. Du skal også overholde det sociale medies egne regler, ligesom du skal overholde reglerne for GDPR og brug af cookies.
Er din markedsføring rettet mod forbrugere udenfor EU/EØS-landene, skal du desuden være opmærksom på, at det er markedsføringslovgivningen i forbrugernes land, du skal overholde.
Har du brug for rådgivning?