Du bør oplyse priser både med og uden moms, hvis du markedsfører din virksomheds priser over for både private forbrugere og virksomheder.
Hvad er reglerne for markedsføring af pris?
Når din virksomhed markedsfører priser over for private forbrugere, skal du altid oplyse prisen inklusive moms. Det er ikke nok, at du skriver, at en aktuel pris er uden moms (fx ”ekskl. moms), og at der vil blive lagt moms oven i den pris, der bliver oplyst.
Hvis du kun markedsfører priser over for virksomheder, kan du lovligt oplyse dem uden moms.
De forskellige regler betyder, at du bør oplyse priser både med og uden moms, hvis du markedsfører din virksomheds priser over for både private forbrugere og virksomheder. Overtræder du reglerne, kan det udløse en bøde.
Pris i tv og elektroniske annoncer
Markedsfører din virksomhed sig med elektroniske bannerannoncer eller tv-reklamer, skal den følge de regler for prismarkedsføring, der gælder her. Det betyder, at det skal oplyses på første skærmbillede, hvad prisen er, og at den inkluderer alle omkostninger og gebyrer, herunder fragt og porto, som direkte kan henføres til varen/ydelsen
Regler for før/nu priser
Hvis du markedsfører dig med før/nu priser, skal du som hovedregel kunne dokumentere, at normalprisen har været gældende i mindst seks uger forud for tilbuddet. Kravet er dog afhængigt af typen af varer.
Hvis du markedsfører et slagtilbud, har du pligt til at oplyse, hvis der er et begrænset antal tilbudsvarer til rådighed.
Du må kun lave repræsentative sammenligninger med andre virksomheder, som ligner din egen, og din sammenligning skal være loyal.
Brug af ordet "gratis"
Hvis du over for forbrugere markedsfører en vare som "gratis", "uden betaling" eller tilsvarende, skal varen reelt også være gratis. Det betyder, at du fx ikke må betinge modtagelsen af varen af, at forbrugeren tilmelder sig dit nyhedsbrev. Du må kun kræve betaling af de uundgåelige omkostninger til fx levering.
Som hovedregel må prisen kun markedsføres som en nedsat pris eller et tilbud i en periode på to uger.
Sammenligning med normalprisen
Når du som erhvervsdrivende sammenligninger prisen på en nedsat vare eller et tilbud med normalprisen, må sammenligningen ikke være vildledende.
Det indebærer blandt andet, at normalprisen skal have været gældende i en længere periode forud for annonceringen af tilbuddet, og at der kun må sammenlignes med den laveste normalpris, hvis denne har varieret i perioden.
Som hovedregel må prisen kun markedsføres som en nedsat pris eller et tilbud i en periode på to uger.
Som erhvervsdrivende skal du desuden være opmærksom på, at der kan være særlige regler, hvis du markedsfører priser med mængderabatter, prisgarantier, slag-tilbud eller sammenligninger med vejledende priser.
Skal vi hjælpe dig med at overholde reglerne for prismarkedsføring?
Hos Advodan er vi eksperter i markedsføringsloven og dens regler vedrørende priser. Vi bistår gerne med et juridisk tjek af, om din markedsføring af priser overholder de gældende regler, og vi står også klar med rådgivning om, hvordan din virksomhed på andre områder bør forholde sig til markedsføringsloven.
Har du brug for rådgivning?