Hvad siger markedsføringsloven om konkurrencer?
Ifølge markedsføringsloven må du gerne bruge konkurrencer i markedsføringen af din virksomhed. I så fald skal forbrugeren give samtykke til at modtage markedsføring, når vedkommende tilmelder sig konkurrencen.
Det er tilladt at bruge konkurrencer i markedsføringen af din virksomhed. Dog skal forbrugeren give samtykke til at modtage markedsføring, når vedkommende tilmelder sig konkurrencen.
I den forbindelse skal flg. overholdes:
- Forbrugeren skal tydeligt oplyses om, at vedkommende skal give samtykke til at modtage markedsføring for at deltage i konkurrencen
- Forbrugeren skal oplyses om kravet om samtykke, inden forbrugeren indtaster sine oplysninger
- Kravet om samtykke skal have samme meddelelseseffekt som konkurrencen, dvs. det skal være lige så tydeligt for forbrugeren, at vedkommende giver samtykke, som hvilke præmier der kan vindes
- Forbrugeren skal vælge samtykke med en aktiv handling (ikke fx forhåndsafkrydset felt)
- I samtykketeksten skal det fremgå, hvilke grupper af varer eller ydelser forbrugeren vil modtage markedsføring om, samt hvem der vil kontakte forbrugeren og på hvilket medium
Se den fulde liste over betingelser i Forbrugerombudsmandens vejledning om emnet.
Markedsføringslovens krav til konkurrencens vilkår og betingelser
Foruden korrekt indhentelse af samtykke stiller markedsføringsloven krav til konkurrencens vilkår og betingelser. Disse skal være tydelige og gennemskuelige for forbrugeren at læse og forstå, og der skal som minimum oplyses om:
- Præmiens værdi
- Gevinstchancen, herunder hvor mange præmier, der kan vindes i konkurrencen
- Hvordan og hvornår vinderen/vinderne bliver fundet
- Hvor og hvornår vinderen/vinderne bliver offentliggjort
- Betingelser for levering, afhentning og forældelse af gevinster
- Aldersmæssige eller geografiske begrænsninger, hvis der er nogen
Hvis konkurrencerne har til formål at markedsføre virksomheden over for børn og unge, skal konkurrencens vilkår beskrives, så denne målgruppe forstår dem.
Flere krav ved konkurrencer på sociale medier
Når du markedsfører din virksomhed med konkurrencer på sociale medier, skal du være opmærksom på flere regler end ved fx en konkurrence på virksomhedens hjemmeside:
- Det skal fremgå, at konkurrencen ikke er sponsoreret af det sociale medie
- Du må ikke kræve, at forbrugere deler dine opslag, deler din side, ”synes godt om” din side eller ”tagger” sig selv eller venner i et opslag for at deltage
- Du skal foruden markedsføringsloven overholde reglerne på det pågældende sociale medie
For at deltage i din konkurrence må du gerne kræve, at forbrugerne gør flg.:
- Laver et opslag eller kommenterer et opslag på din side
- ”Synes godt om” et opslag på din side
Læs vores guide til, hvordan du markedsfører dig lovligt på sociale medier her.
Markedsføringsloven tillader købsbetingede konkurrencer
En købsbetinget konkurrence er en konkurrence, man som forbruger kun kan deltage i, hvis man forpligter sig til at købe en vare (enten én gang eller løbende som et abonnement).
Tidligere var købsbetingede konkurrencer ulovlige, men det er de ikke længere. Markedsføringsloven tillader købsbetingede konkurrencer, så længe forpligtelsen om at købe fremgår tydeligt det samme sted som de øvrige konkurrencevilkår.
Har du brug for rådgivning?