Ifølge markedsføringsloven skal det fremgå tydeligt for modtagere af en reklame, at de ser/hører en reklame. Det gælder for alle medier.
Hvem skal være opmærksomme på skjult reklame?
Det er vigtigt, at du undgår at lave skjult reklame, hvis du
- Er erhvervsdrivende og markedsfører din virksomhed, eller
- Er influencer og reklamerer på vegne af andre virksomheder, eller
- Modtager betaling for at anmelde eller skrive om en anden virksomheds produkter/ydelser
Der behøver ikke indgå en eksplicit aftale eller kontant betaling mellem en virksomhed og en anden aktør, før der kan være tale om reklame. Hvis en virksomhed fx sender gratis produkter til en blogger, som bagefter anmelder dem i et blogindlæg, karakteriseres det som reklame. Det betragtes derimod ikke som reklame, hvis du som kulturanmelder modtager en bog, museumsbillet eller lignende, som du efterfølgende anmelder – så længe du ikke modtager yderligere betaling.
Hvor placeres ansvaret for skjult reklame?
Virksomheden, der markedsføres, er som udgangspunkt altid ansvarlig for, at markedsføringen ikke fremstår som skjult reklame – også selvom virksomheden har fået professionel hjælp af fx et reklamebureau. Indgår du som virksomhedsejer aftale med andre aktører om at reklamere for dig, anbefaler Advodan, at du skriver retningslinjer ind i en udførlig aftale og løbende tjekker, at de overholdes.
Virksomhedens samarbejdspartnere kan også stilles ansvarlige for skjult reklame. Det gælder fx influencere, rådgivere og magasiner.
Hvad er konsekvenserne?
Hvis du medvirker til skjult reklame, kan Forbrugerombudsmanden pålægge dig bøder. Desuden risikerer du medieomtale, der kan påvirke dit brand negativt.
Sådan undgår du skjult reklame
Hvornår en reklame er markeret tydeligt nok, afhænger af bl.a. målgruppe, medie og format.
Hvordan markerer jeg reklamer tydeligt nok?
Når Forbrugerombudsmanden vurderer, om der er tale om skjult reklame, ser de bl.a. på ordvalg, placering af oplysningen, skriftstørrelse og farve. Du skal altså have en formulering, der klart kommunikerer, at der er kommercielle interesser på spil – men den skal også være placeret tidligt/højt oppe i reklamen og være tydelig rent visuelt.
Hvis du henvender dig til voksne, er det en tilstrækkelig markering, at du skriver ”reklame”, ”betalt af”, ”sponsoreret af” eller ”annonce”. Derimod er kun de to første markeringer tydelige nok, hvis din reklame er målrettet børn og unge.
7 gode råd til lovlig reklame
- Markér fra begyndelsen, at der er tale om reklame
- Gør det ekstra tydeligt, at der er tale om reklame, hvis reklamen vises et sted, der ikke er forbeholdt reklamer
- Markér det også ekstra tydeligt, at der er tale om reklame, hvis målgruppen er børn og unge under 18 år
- Udgiv dig aldrig for at være forbruger, når du reklamerer for en virksomhed, du ejer eller er ansat i
- Markér hvilken virksomhed, der reklameres for, hvis reklamen vises på sociale medier [link til contentside om markedsføring på sociale medier] eller blogs
- Skriv det tydeligt, hvis du har modtaget betaling, rabat, produkter eller lignende for at omtale et produkt
- Indled markedsføringen med ordet ”Reklame”, hvis du er usikker på, om det fremgår tydeligt, at det er en reklame
Læs også: Influencer marketing - hvad siger markedsføringsloven?
Er du i tvivl, om du overholder reglerne?
Hos Advodan har vi specialiserede markedsføringsadvokater, som kan vejlede dig i, hvordan du reklamerer lovligt. Vi kan foretage en konkret vurdering af din reklame, men også hjælpe dig med at få overblik over de andre bestemmelser i markedsføringsloven, der kan være relevante for din situation.
Har du brug for rådgivning?