Markedsføringsloven om vildledende/falsk markedsføring
Vildledende eller falsk markedsføring er markedsføring, hvori der indgår forkerte eller mangelfulde oplysninger, eller hvor fremstillingsformen må kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren. Selvom alle relevante oplysninger for en reklame er medtaget og korrekte, så kan der altså stadigvæk godt være tale om vildledende markedsføring. Fx kan det være vildledende, hvis en vigtig betingelse for et køb er formuleret på en sprogligt kompleks måde.
Markedsføringsloven skelner mellem ”vildledende handlinger” og ”vildledende udeladelser”.
Vildledende handlinger
Vildledende handlinger kan fx omhandle:
- Selve produktet og dets egenskaber
- Prisen og beregningen af den
- Forbrugerens rettigheder
Ved vildledende handlinger skal forstås en form for aktiv vildledende markedsføring – fx hvis du skriver, at batterilevetiden på et produkt er 10 timer, hvis den reelt kun er 9.
Vildledende udeladelser
I modsætning til vildledende handlinger er vildledende udeladelser en form for passiv vildledende markedsføring, fordi det handler om ikke at nævne noget. Fx:
- Den erhvervsdrivendes fysiske navn og adresse
- Information om aftalen samt betaling og levering, hvis dette afviger fra normen i branchen
- Ekstra omkostninger/pris (fragt, levering, porto, moms og afgifter)
- Skjult reklame
Det er ikke altid muligt på forhånd at beregne en vares/ydelses pris. I sådan et tilfælde skal du oplyse, hvordan prisen beregnes. Hvis du ikke på forhånd kan beregne omkostninger i forbindelse med fragt, levering eller porto, skal du angive, at dette kan komme oveni prisen. På den måde undgår du, at din markedsføring er falsk eller vildledende, selvom den er mangelfuld.
Eksempler på vildledende markedsføring
- Det er vildledende at sætte et flag uden på emballagen på en fødevare, hvis denne fødevare ikke er produceret i det land, flaget tilhører
- Det et vildledende at markedsføre en størrelse på en projektlejlighed, som ikke stemmer overens med den egentlige størrelse på den færdige lejlighed
- Det er vildledende at annoncere et tidsbegrænset tilbud og forlænge tilbudsperioden løbende
- Det er vildledende at angive et produkt som gratis, hvis der pålægges en form for gebyr ved anmodning om produktet
- Det er vildledende markedsføring at give udtryk for, at en forbruger kan spare mange penge på et tilbud, hvis det ikke er tilfældet
- Det er ikke tilladt at skrive, at varen ikke indeholder et bestemt stof, medmindre det er relevant for forbrugeren
Undgå falsk og vildledende markedsføring med advokathjælp
Falsk eller vildledende markedsføring kan være et (ulovligt) greb til at øge virksomheders salg, fordi man derved kan få virksomhedens produkter til at fremstå bedre, end de i virkeligheden er. Men vildledende markedsføring kan også forekomme, uden at virksomheden bag overhovedet er klar over det. Som virksomhedsejer kan du forebygge dette ved at tage en markedsføringsadvokat med på råd, inden du sender en ny reklame på markedet.
Skal vi hjælpe med at kvalitets- og lovlighedssikre din kampagne?