Med varemærkebeskyttelse beskytter du dit varemærke. Dit varemærke kan fx være et ord/navn, en kendingsmelodi, en farve, et slogan eller et logo, der kendetegner din virksomhed.
For at opnå varemærkebeskyttelse er det et krav, at varemærket har ”særpræg” – det skal altså ikke kunne forveksles med andre registrerede varemærker.
Varemærkebeskyttelse og dine rettigheder
Når du har registreret dit varemærke, ejer du rettighederne til det. Du sikrer dig dermed eneretten til at bruge dit navn, logo, design eller lignende. Du er også beskyttet mod, at andre virksomheder kan bruge varemærker, der ligner dit varemærke.
Varemærkebeskyttelsen er dog begrænset, idet en varemærkeregistrering kun beskytter mod identiske eller lignende mærker indenfor samme eller lignende varer eller ydelser.
Krænkelse af varemærke
Som indehaver af rettighederne til et varemærke kan du forhindre andre i at bruge et identisk varemærke eller et varemærke, der kan forveksles med dine varer eller ydelser. Har du registreret dit varemærke, er det langt nemmere for dig at tage retslige skridt for at undgå krænkelse af varemærket – og dermed også at få medhold i kopisager.
Krænkelse af dit varemærke er en alvorlig sag. Det kan det have stor betydning for markedsføringen af din virksomhed, og det kan påvirke din virksomheds image.
Oplever du en krænkelse af dit varemærke, anbefaler vi, at du kontakter en af vores specialiserede advokater for rådgivning om din sag. Tag kontakt her.
Sådan beskytter du dit varemærke
Den bedste måde at beskytte dit varemærke på er at lade det varemærkeregistrere. I princippet kan du opnå varemærkebeskyttelse ved blot at tage varemærket i brug, men det kan blive en udfordring at håndhæve beskyttelsen. Du skal nemlig kunne dokumentere, at du har retten til mærket.
Du kan læse mere om, hvordan du registrerer dit varemærke for at opnå optimal varemærkebeskyttelse, her.