Som virksomhedsejer bør du afsætte tid til at undersøge alle relevante forhold ved den ejendom, du overvejer at købe, inden du beslutter dig. Det forklarer ejendomsadvokat Thomas Colstrup fra Advodan Næstved. Han guider dig her gennem 8 vigtige punkter, som du bør forholde dig til.
1. Krav til placering og indretning
Når du investerer i en erhvervsejendom til din virksomhed, betyder det som regel, at du har planer om at drive virksomheden fra de samme lokaler i en længere årrække. I den forbindelse er det selvfølgelig vigtigt at få afklaret, om selve placeringen af ejendommen er den rette i forhold til virksomheds kunder – både nu og i fremtiden - og om det rent teknisk og fysisk er muligt at indrette, ændre eller udvide bygningerne og lokalerne, så de kan passe til virksomhedens behov.
2. Særlige tilladelser
Er der allerede fra starten behov for at udvide lokalerne eller ændre anvendelsen af dem, er det vigtigt forud for købet at få undersøgt, om du kan få de nødvendige tilladelser. Samtidig skal du få afklaret, hvordan de nødvendige ændringer af ejendommen kan finansieres.
3. Begrænsninger eller servitutter på ejendommen
Du skal også helt fra start afklare, om du overhovedet må drive den type virksomhed, du har, på ejendommen. Driver du eksempelvis en virksomhed, som er støjende eller forurenende, vil der være strenge krav, som virksomheden skal leve op til. Der kan også være risiko for, at ejendommen ligger i et område eller på en grund, hvor din type virksomhed slet ikke må drives. Er der fx en gammel servitut på en ejendom, så kan den forhindre, at bestemte virksomhedstyper må drives på stedet – og hvis ikke servitutten kan ophæves, er du nødt til at finde en anden ejendom at købe.
4. Teknisk gennemgang af ejendommen
Når du køber en erhvervsejendom, er der ikke den samme systematik i forhold til at synliggøre ejendommens tekniske stand som ved køb af en privat bolig. Det betyder, at en sælger af en erhvervsejendom ikke kan benytte boligreglerne om tilstandsrapport og ejerskifteforsikring og på den måde gøre sig ansvarsfri for mangler ved erhvervsejendommen. Og sælger vil derfor ofte fraskrive sig ethvert fysisk mangelsansvar i købsaftalen.
Som køber kan du ikke dække dig af for mangler ved at tegne en ejerskifteforsikring. Derfor bør du altid få lavet en professionel teknisk gennemgang af ejendommen for derigennem at få et oplyst beslutningsgrundlag. Indholdet af den tekniske rapport er ofte også anvendelig, når du sammen med din advokat skal forhandle pris og øvrige købsvilkår på plads med sælger.
5. Lejere i ejendommen
Hvis der er lejere i en del af ejendommens lokaler, er det vigtigt at vide, hvilke forpligtelser du overtager vedrørende disse lejere samt hvilke muligheder, du har for at komme ud af lejeaftalerne.
6. Købsaftalens vilkår og juridiske formuleringer
Der kan være stor forskel på indholdet og de juridiske formuleringer af vilkår i købsaftalen alt efter, hvad det er for en type ejendom, du køber. Samtidig er mængden og kompleksiteten af sagens bilag og øvrige dokumenter betydeligt større end ved køb af bolig til privat brug.
Når du modtager et udkast på en købsaftale, er det derfor vigtigt, at du får den gennemgået af en specialist i erhvervsejendomshandler, der kan sikre, at den bliver udformet juridisk korrekt, og at hver en sten bliver vendt, inden du skriver under.
7. Finansiering
Det er selvfølgelig også vigtigt, at du har styr på finansieringen og husker at tage højde for problemstillinger omkring skat og moms. I det hele taget bør du som virksomhedsejer tidligt i processen alliere dig med de nødvendige rådgivere, så du sikrer de bedste vilkår for virksomheden.
8. Det juridiske set-up
Når du har besluttet dig for at købe, skal det afklares, hvem der skal stå som den juridiske ejer af erhvervsejendommen. Det vil ofte afhænge af, hvordan du har indrettet din virksomhed, og hvorvidt du driver din virksomheden i personligt regi (enkeltmandsvirksomhed eller I/S) eller et A/S eller ApS.
Mange vælger ofte at etablere et ejendomsselskab, som herefter køber ejendommen og efterfølgende lejer den ud til virksomheden. Ved at benytte denne konstruktion kan du sikre, at du ikke mister ejendommen, hvis virksomheden en dag går konkurs. Etableringen af et ejendomsselskab betyder også, at du ikke belaster virksomheden med en dyr ejendom. Det vil kunne lette udfordringerne i forbindelse med et fremtidigt generationsskifte, da en køber ikke skal finansiere købet af ejendommen, når vedkommende skal købe sig ind i selve virksomheden.
Har du brug for rådgivning?
22 kommentar
Christian
Kirsten
Thomas Colstrup
Jacqueline
Karen
Thomas Colstrup
Thomas Colstrup
Eva
Alfred
Thomas Colstrup
Luise
Thomas Colstrup
Thomas Colstrup
Finn
Susanne
Thomas Colstrup
Thang Dao
Thomas Colstrup
Thang Chien Dao
Thomas Colstrup
solveig
Thomas Colstrup
Danni nielsen
Thomas Colstrup
Bent Mortensen
Thomas Colstrup
Karen-marie
Thomas Colstrup
Christina Schilling
Thomas Colstrup
Flemming
Thomas Colstrup
J. Wood
Thomas Colstrup
Jette Holm
Thomas Colstrup
Anna
Thomas Colstrup
Karen J
Anna
Karen J