PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Har du tjek på reglerne omkring markedsføring via e-mail?

På trods af klar lovgivning er det stadig svært for danske virksomheder at finde ud af, hvordan og med hvad man må henvende sig direkte til modtagerne. Bliv klogere på reglerne her og undgå at jagten på kunderne ender galt.

Synderegistret spænder vidt hos de danske virksomheder, der ikke overholder markedsføringslovens bestemmelser om direct marketing. Forbrugerombudsmanden modtager omkring 1700 spamklager om måneden (2024). Det på trods af, at lovgivningen er klar, siger erhvervsadvokat Jens Fridolf Møller fra Advodan Glostrup København.

”Udgangspunktet er, at hvis du ikke har en kunderelation til modtageren, må du ikke sende nogen form for elektronisk markedsføring uden forudgående samtykke. Har du en relation til kunden i forvejen, er der visse krav, du skal overholde,” siger Jens Fridolf Møller.

 

Forskel på henvendelser

”Hvis du henvender dig til kunder eller andre, skelner man i lovgivningen mellem ”servicehenvendelser” og ”markedsføring”. Servicehenvendelser – det kan være oplysning om ny adresse eller lignende – må man godt sende ud til kunder via e-mail, hvis de er blottet for alt andet end den konkrete information og således ikke indeholder noget, der kan karakteriseres som markedsføring.

Er der tale om markedsføring, må du under visse omstændigheder sende markedsføring inden for samme ydelser eller produkter, som kunden tidligere har handlet hos dig. Men rammerne er temmelig snævre. Hvis en kunde har købt et par bukser, kan du sende vedkommende markedsføring vedrørende tøj. Men du kan ikke sende markedsføring om andre produkter som eksempelvis en kuffert,” forklarer Jens Fridolf Møller.

 

Her går det galt

Ifølge advokaten kommer virksomhederne typisk på kant med loven af to grunde. Den ene er sjusk. Hvis man som virksomhed ikke har en procedure for, hvordan man håndterer henvendelser fra kunderne eller et effektivt system til at håndtere afmeldinger, kan det koste dyrt.

”En ting er bøderne. En anden ting er de buler, ens omdømme får. Det tager kort tid at ødelægge et godt ry, men det tager virkelig lang tid at bygge det op igen,” siger Jens Fridolf Møller. Den anden grund er manglende viden.

”Mange virksomheder tror, at det kun er klassisk reklame, der kan være spam. Derfor mener de, at eksempelvis nyhedsbreve og andre e-mails uden salgsbudskaber ikke er omfattet af markedsføringslovgivningen. Det er en fejlagtig opfattelse – selv når man sender et nyhedsbrev uden egentlige tilbud, bliver det i lovgivningen opfattet som markedsføring,” siger Jens Fridolf Møller.

Indsender formularen...

Har du brug for rådgivning om e-mailmarkedsføring?

88 kommentar

0 / 700 tegn

William

Hej, jeg ville høre om man må kontakte fx en direktør/CEO med henblik på at sælge noget ud fra deres hjemmeside hvor de selv har lagt mailadressen ud ?

Trine

Må man skrive ud til virksomheder og bede dem deltage i en kendskabsanalyse (spørgeskemabesvarelse) uden forudgående permission? Der er ikke tale om markedsføring eller salg, alene om deltagelse i en undersøgelse om virksomhedernes kendskab til forskellige virksomheder inden for en specifik branche. Vi tilbyder deltagelse i en lodtrækning om en gave som tak for deltagelse.

Jens Fridolf Møller

Kære Trine Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at markedsundersøgelser som udgangspunkt ikke er omfattet af spamforbuddet. Men hvis markedsundersøgelsen har til formål at brande eller markedsføre virksomhederne, så vil der være tale om en overtrædelse af spamforbuddet. Det vil således afhænge af en konkret vurdering af markedsundersøgelsen.

Maria

Må man kontakte virksomhedder B2B via email med et sundhedstilbud til medarbejderene via bruttolønsordninger? Der er ikke tale om et salg til virksomheden, men et samarbejde med virksomheden om at fremme sunhed til deres medarbejdere, som medarbejderen dermed kan købe over sin løn. Såfremt man ikke må dette, må man så kontakte virksomheden på email såfremt man som virksomhed har ringet virksomheden op, præsenteret sit produkt og spurgt om man må bede om deres HR managers email til kontakt vedr. ovenstående? Er det lovligt at kontakte virksomheden på denne måde? Altså ved at ringe til virksomheden og bede om en direkte mail med henblik på ens forespørgsel. Så får man vel samtykke ?

Jens Fridolf Møller

Hej Maria Spamforbuddet gælder både over for erhvervsdrivende og private, herunder medarbejderne i en virksomhed. Ud fra din beskrivelse så lyder det til, at du ønsker at markedsføre en ydelse, som din virksomhed kan levere til virksomhederne, hvilket ikke er tilladt uden forudgående samtykke. Det er tilladt at kontakte virksomheder telefonisk for indhentelse af samtykke til at sende en e-mail. Du skal dog kunne dokumentere efterfølgende, at der er givet samtykke til dette.

Amalie

Jeg arbejder i en forening, hvor vi udsender en del nyhedsbreve - bl.a. et nyhedsbrev med redaktionelle nyheder fra den specifikke branche, som foreningen repræsenterer. I det nyhedsbrev fortæller vi bl.a. om, når relevante brancheaktører eller medlemmer har optrådt i pressen, som f.eks. i en avisartikel eller online. Må man gerne sætte et direkte link til den konkrete hjemmeside (som ikke vil være vores egen) med artiklen ind i nyhedsbrevet, eller vil det være spam? I nyhedsbrevet er der også annoncer, som modtagerne har sagt ok til at modtage. På forhånd tak Amalie

Jens Fridolf Møller

Hej Amalie Som jeg forstår dit spørgsmål, så ønsker I at indsætte links til relevante nyheder i nyhedsbrevet. Hvis formålet med nyhedsbrevet er at holde medlemmer orienteret om brancherelevante nyheder, og medlemmer har givet samtykke til dette, så vurderer jeg ikke, at det er i strid med spamforbuddet, at der indsættes links til nyheder. Det afhænger dog af, hvorledes jeres samtykke til nyhedsbrevet er formuleret, herunder om der er givet samtykke til at modtage den slags nyheder fra tredjemand.

Marie

Jeg arbejder for en B2B virksomhed. Vi vil meget gerne udvide vores e-mail kontaktliste/nyhedsbrevsliste. Mine sælgerkollegaer sidder med den daglige e-mail dialog med både købende og potentielle kunder. Må de (altså sælgerne) skrive rundt til deres kontakter, som de er i daglig dialog med og spørger, om de vil registreres på vores e-mail liste. Vi sender altid en dobbelt-opt-in mail efter sign up? På forhånd tak. Marie

Stefan

Har sagt ja til at modtage et nyhedsbrev fra en forening. Må nyhedsbrevet så både indeholde relevant information om foreningen og dens virke, samtidig med at nyhedsbrevet indeholder salgsbudskaber for andre virksomheder (annoncer)? Og må foreningen brine et spørgeskema med en konkurrence for et firma med mulighed for at vinde en præmie - hvor betingelsen for at deltage i konkurrencen er at man siger ja til at blive ringet op af fx. et forsikringsselskab?

Mikkel

Må man lave telefonisk henvendelse (b2b) hvis man ringer en specifik medarbejder op? Eller anses det som b2c da telefonen kan bruges privat? Forbrugerombudsmanden har telefonisk sagt det afhænger af om det er b2b eller b2c. Men at det er medarbejderens forståelse af henvendelsen som afgør hvorvidt det er det ene eller det andet… hvis det er tilfældet kan man så kun lave b2b opkald gennem receptions/afdelingsnumre?

Jens Fridolf Møller

Hej Mikkel Vi anbefaler, at der alene anvendes afdelingsnumre for at undgå situationer, som du selv beskriver. Du skal derudover være opmærksom på, at hvis du kontakter enkeltmandsvirksomheder, så kan virksomhederne være registreret på Robinson-listen. I så fald vil det være i strid med markedsføringsloven at kontakte virksomheden.

Mia

Hej Jens Vores firma skal deltage på en messe, og vil i den forbindelse afholde en lille konkurrence med udtrækning af vinderen senere på dagen. Må vi efterfølgende kontakte alle dem vi har fået oplysninger på, så længe det klart fremgår på konkurrencesedlen, eller skal de afkrydse at det er ok? På forhånd tak for svar. Mvh Mia

Karina Mattrup

Hejsa... Mht. fremsøgning af virksomheder UDEN reklamebeskyttelse på cvr.dk, så må man kun tage telefonisk kontakt til dem, men ikke fremsende mails til dem? Er det rigtigt forstået? Forstår bare ikke helt forskellen - men det kan du/jeg jo ikke gøre ved ;-)

Mikael

Tak for indlægget. Dejligt med mange uddybende spørgsmål og dine svar. Jeg har et bestemt fysisk produkt, som jeg gerne vil sælge til nogle kirker (tænker i denne sammenhæng ikke på folkekirken). De er på cvr.dk registret som "Forening", "Frivillig forening", "Folkekirkelige Institutioner", "Øvrige virksomhedsformer" og "Fonde og andre selvejende institutioner". Hovedsaglig "Forening" og "Frivillig forening". Nogle ifølge cvr.dk reklamebeskyttet, andre er ikke. Pt har ingen af de potentielle kunder givet en accept af modtagelse af mails fra mig, så jeg må altså ikke sende markedsføringsmail til dem. Må jeg ringe til dem? Må jeg sende målrettede postudsendelser? Må jeg afleverer markedsføringsmateriale personligt / i postkassen? Særligt vedr. de kirker, der har reklamebeskyttelse via cvr.dk: På https://datacvr.virk.dk/data/cvr-hj%C3%A6lp/f%C3%A5-hj%C3%A6lp-til-cvr/reklamebeskyttelse har jeg bl.a. læst: "Hvad betyder reklamebeskyttelse? Reklamebeskyttelsen af dit CVR-nummer, betyder at dine oplysninger i CVR på Virk ikke må anvendes til reklamehenvendelser. Bemærk, at reklamebeskyttelsen kun gælder oplysninger, der hentes i CVR. Oplysninger om din virksomhed, der fremgår andre steder, fx på Internettet, er ikke omfattet." Betyder det, at hvis jeg kan finde oplysningerne (telefon/post-adresse) på fx kirkens egen hjemmeside, må jeg godt kontakte dem på ligefod med de kirker, der ikke har reklamebeskyttelse?

Tanja

Hej Jeg ønsker at afholde et event i min virksomhed hvor jeg vil invitere tidligere kunder samt potentielle kunder. Eventet er gratis og der vil ikke foregå noget direkte salg på eventen - kun inspiration. Har jeg ret til at sende en mail ud til dem med en invitation?

Lennart

Hej Hvis vi i vores software system har en invitations mulighed. Er det lovligt for en bruger sf systemet at inviterer en kollega eller ven til at bruge det også. Jeg er i tvivl da det jo er markedsføring MEN ikke os men brugeren der foretager handlingen. Skal det være vores eller bruger retur e-mail der benyttes ? Årsagen er at der findes mange store Selskaber der benytter denne startegi i udlandet Umiddelbart ser jeg det som en mail sendt fra et menneske til et andet med en invitation til brug af er system og ikke direkte markedsføring ?

Karina Lind Bertelsen

Hej Lennart Ud fra din beskrivelse så lyder det som en "tip en ven funktion". Normalt kan man finde denne funktion enten på virksomhedens hjemmeside eller i apps udviklet af virksomheden. Udgangspunktet er, at "tip en ven funktionen" ikke er i strid med markedsføringslovens spamforbud. Man skal dog som virksomhed være opmærksom på, at hvis virksomheden belønner vedkommende, der tipper en ven eller andre, så betragtes det som en henvendelse fra virksomheden, og derved som markedsføring omfattet af spamforbuddet. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen Advokat

Karina Lind Bertelsen

Hej Lennart Ud fra din beskrivelse så lyder det som en "tip en ven funktion". Normalt kan man finde denne funktion enten på virksomhedens hjemmeside eller i apps udviklet af virksomheden. Udgangspunktet er, at "tip en ven funktionen" ikke er i strid med markedsføringslovens spamforbud. Man skal dog som virksomhed være opmærksom på, at hvis virksomheden belønner vedkommende, der tipper en ven eller andre, så betragtes det som en henvendelse fra virksomheden, og derved som markedsføring omfattet af spamforbuddet. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen Advokat

Oliver

Hej, Mit spørgsmål er om det er lovligt at sende en mail til virksomheder i forbindelse med en markedsundersøgelse på universitet. Det vil omhandle nogle bestemte oplysninger, men derudover vil der ingen markedsføring være for en virksomhed eller produkt. Tak på forhånd.

Karina Lind Bertelsen

Hej Oliver Markedsføringsloven regulerer området for private virksomheders reklamemæssige henvendelser til forbrugere og andre erhvervsdrivende. Det er derfor ikke i strid med markedsføringsloven, at I som studerende sender en e-mail til forskellige virksomheder vedrørende en markedsundersøgelse til brug for jeres universitetsprojekt. Dette forudsætter naturligvis, at universitetsprojektet ikke udarbejdes i samarbejde med en virksomhed og med det formål at brande virksomheden eller virksomhedens produkter. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Jesper

Er det tilladt for en erhvervsdrivende at annoncere på Google på en forenings navn, hvis foreningen er ikke erhvervsdrivende? Er det tilladt for en erhvervsdrivende at annoncere på Google hvis de bruger tags #ord1 #ord2 som tilsammen giver foreningens navn, hvorved deres annonce optræder bevidst hvergang der søges på Foreningen? spørger foreningen :-) .... for Google gør ingenting ... er vi nød til at anlægge markedsføringssag og kan en ikke erhvervsdrivende forening det?

Karina Lind Bertelsen

Hej Jesper Som jeg forstår dit spørgsmål, så er det din opfattelse, at en erhvervsdrivende misbruger din forenings navn i forbindelse med markedsføring. Jeg kan kun svare overordnet, da oplysningsgrundlaget om den konkrete sag ikke er tilstrækkeligt. Udgangspunktet er, at erhvervsdrivende skal overholde god markedsføringsskik, og at deres markedsføring ikke må indeholde vildledende oplysninger eller være opstillet på en sådan måde, at det kan vildlede forbrugerne. Som erhvervsdrivende skal man også være påpasselig med, hvilke AdWords man anvender, idet det er forbudt at anvende konkurrenters navne og varemærker. Det er dog tilladt at anvende generiske navne som søgeord. Det vil derfor afhænge af en konkret vurdering, hvorvidt den erhvervsdrivende handler i strid med markedsføringsloven. En ikke erhvervsdrivende forening kan godt anlægge en retssag. Man skal i den forbindelse være opmærksom på, at en retssag oftest vil være forbundet med en række tidsmæssige og økonomiske omkostninger.

kenneth petersen

Hej Karina. Hvis et uddannelsessted (1) ønsker at sende en reklame om videreuddannelse til udvalgte undervisere på et andet uddannelsessted (2), må de så kontakte uddannelsessted (2) og spørge om de vil videresende reklame mail'en til de relevante personer ? ..... og, skal jeg først have en skriftlig erklæring fra uddannelsessted (2) inden jeg sender denne reklame ?

Karina Lind Bertelsen

Hej Kenneth Såfremt du ønsker at sende e-mails med markedsføring til en bestemt medarbejder eller en medarbejdergruppe, så bør du enten indhente samtykke fra vedkommende selv eller fra en person fra uddannelsesstedet, som er bemyndiget til at træffe afgørelse om, hvorvidt uddannelsesstedet ønsker at modtage markedsføring vedrørende efteruddannelse. Samtykket må ikke indhentes via e-mail. Det betragtes også som spam. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen Advokat

Kira

Mit spørgsmål lyder: Må en konsulent i en virksomhed have link til en tilmeldingsformular i sin e-mail signatur? Vores konsulenter har hver i sær en arbejdsmail og kommunikerer med deres kunder. Vi er nogen gange udfordret på at kunderne ønsker at få virksomhedens nyhedsbrev. Vi kunne derfor se en fordel i at kunsulenterne kan indsætte et link til en tilmeldingsformular i deres e-mailsignatur. På forhånd tak!

Jonas Ravnsbeck

må politikere sende "direct mail" i led af deres valgkampagne op til folketingsvalg

Bettina

Hej Du svarede tidligere flg omkring det at sende lign tilbud til kunder: Udgangspunktet er, at en erhvervsdrivende, der har modtaget en kundes e-mailadresse i forbindelse med et salg, gerne må sende yderligere oplysninger om produkter og lignende ydelser, hvis kunden på forhånd er blevet oplyst herom. Mit spørgsmål er så om det er nok det er oplyst i betingelserne (som kunden skal læse andet sted på shoppen) og ikke står tydeligt i forbindelse med et køb hvor kunden indtaster sin email adresse.

Louise

Markedsundersøgelser/tilfredshedsundersøgleser er ikke markedsføring.. men jeg vil gerne sende den/dem ud på mail. Den/de er annonyme så man kan ikke se at den kommer fra mig/mit firma.. spørgsmål vedr. hele markedet og ikke kun tilfredshed med lige mit firma. 1) må jeg bruge de e-mails jeg har indsamlet (med permission til markedsføring)? 2) må jeg bruge de e-mails jeg har og anvender til almindelig kommunikation med mine kunder på niveau med at jeg har/anvender deres telefonnummer til kommunikation? På forhånd tak

Mads

Hej Karina, Tak for rigtig god læsning på tråden. Må vi til en mail indeholdende en faktura vedhæfte et kampagnetilbud? Er der forskel på om det er reservedele eller relevante forbrugsvarer til det produkt fakturaen omhandler ift. øvrige generelle produkttilbud? mvh Mads

Karina Lind Bertelsen

Hej Mads Udgangspunktet er, at man som erhvervsdrivende godt må rette henvendelse til en kunde, der har oplyst sin e-mail i forbindelse med et køb. I den forbindelse er det tilladt at fremsende markedsføring om lignende produkter. Dette forudsætter, at kunden i forbindelse med salget er blevet gjort opmærksom på, at e-mailadressen kan blive anvendt til fremsendelse af markedsføring, og at kunden nemt kan afmelde dette. Denne mulighed skal i øvrigt fremgå af alle markedsføringshenvendelser til kunden. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

camilla

Hej. vi vil gerne sende nyhedsbreve ud, som indeholder gode tilbud fra vores samarbejdspartnere - ex. gode tilbud på kurser el. lign, som vi ikke selv afholder. Listen over samarbejdspartnere ændrer sig løbende, nye kommer til og andre stopper. Ved du hvordan vi kan sikre os et korrekt samtykke, når vi ikke kan skrive specifikt, hvem vi sender markedsføring på vegne af. Kan læse mig til, at det ikke er nok at skrive at man vil modtage tilbud fra vores samarbejdspartnere? På forhånd tak.

Karina Lind Bertelsen

Hej Camilla Udgangspunktet er, at et samtykke både skal være informeret og specificeret. Modtageren skal med andre ord vide, hvad det er for noget markedsføringsmateriale, som vedkommende har accepteret at modtage. Det fremgår ikke af dit spørgsmål, hvorvidt dine samarbejdspartnere tilbyder de samme produkter og services, hvorfor det svært at give dig et konkret svar. Du skal under alle omstændigheder være opmærksom på, at der er grænser for, hvor bredt et samtykke kan formuleres, og at der er en risiko for, at tidligere indhentede samtykker ikke er gyldige grundet manglende eller forældet information og specifikation. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Nick

Hej Karina, Jeg har en nyopstartet virksomhed som specialisere sig i facebook annoncering for andre virksomheder. I den forbindelse ville jeg høre om det er lovligt at henvende os til virksomheders facebook sider, hvor vi fortæller at vi muligvis kan optimere deres salg, og hvis de er interesseret kan vi aftale et opkald? På forhånd tak!

Lise Mortensens

Jeg sidder med 5.000 emails som tilhører medlemmerne i den klub jeg administrerer. De har købt et årskort – og bliver pt. kun kontaktet med et nyhedsbrev, hvis de selv har signet up. Sådan er det i dag ... men... 1 / Må jeg ex. når der er en ny der køber årskort, sende vedkommende en email en måned senere med serviceinfo (ex fordelene ved medlemsskabet, følg os på FB for vores arrangementer mm.) – altså et nyhedsbrev uden salg, men i højere grad orientering om alle fordelene (der er gratis) Må jeg sende til ex de 5.000 med nyheden om et hovedevent (vi har et hovedevent 8 x årligt) og alle de små events der knytter sig dertil? De har gratis adgang til hovedeventet og til størstedelen af de små events. Jeg betragter det som en orienteringsemail, som vil vise dem fordelene ved deres medlemsskab og huske dem på at bruge det løbende igennem året. Håber det giver nogenlunde mening :) På forhånd tak :)

Karina Lind Bertelsen

Hej Lise Udgangspunktet er, at servicemeddelelser ikke er omfattet af markedsføringslovens regler om spam. Det er underordnet, hvad man kalder meddelelsen, da det er indholdet af meddelelsen, som afgør hvorvidt det er en servicemeddelelse eller ej. En servicemeddelelse er neutral og indeholder ikke omtale af produkter eller services, som modtageren kan tilkøbe. Du oplyser ikke, hvad det er for en type klub eller om klubben tilbyder salg af produkter og ydelser, hvorfor jeg kun kan svare overordnet på de fleste af dine spørgsmål. Du oplyser heller ikke, hvorvidt jeres arrangementer afholdes med henblik på salg af produkter til medlemmerne. Det fremgår dog, at det ikke er alle jeres arrangementer, som er gratis. Ud fra oplysningerne kunne det lyde som markedsføring og ikke som servicemeddelelser. Hvis det er markedsføring, så afhænger det herefter af, hvad der er givet samtykke til i forbindelse med oprettelserne af medlemskaberne, herunder om I har modtaget samtykke til at fremsende nyhedsbreve med markedsføring. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Leif Christophersen

Når man sender en e-mail findes der 3 felter for modtagere: To, CC og BCC. Udsender man i klub regi med f.eks 50 medlemmer + nye tilkomne, må man så placere samtlige modtagere i TO; feltet, eller skal der anvendes BCC feltet for ikke at tilkendegive hvem der ellers har modtaget mailen. Jeg syntes det er en klar overskridelse af regler om offentliggørelse af persondata, da man ikke må offentliggøre andres data uden samtykke. Hvad er reglerne på dette område. Mvh Leif Christophersen

Dafar

Goddag Jeg har tænkt mig at sende en præsentations mail af mine nye produkter og min butik til hoteller og restauranter som jeg fandt via google søgning. Er det tilladt? På forehånd mange tak for hjælpen Dafar

Mats

Hej Advodan Jeg har et spørgsmål: Vi er et lille forlag, der hvert år inviterer til nytårskur i vores lokaler, hvor vi byder på mad og drikke. Vi inviterer forfattere, samarbejdspartnere (nogle af disse er også kunder) og venner af huset. Vi har mailadresser på alle disse, fordi vi løbende er i dialog ved nye udgivelser, samarbejde med os og lign. Spørgsmålet er: Må vi invitere dem pr. mail? Eller skal de give særskilt samtykke?

Karina Lind Bertelsen

Hej Mats Jeg skal indledningsvis beklage den lange svartid. Jeg håber dog, at du kan bruge svaret i forbindelse med jeres næste arrangement. Udgangspunktet er, at e-mailadresser kun må anvendes til fremsendelse af markedsføring, hvis modtagerne har samtykket til det. Umiddelbart vurderer jeg, at en nytårskur i virksomhedens lokaler må betragtes som markedsføring af virksomheden. Det fremgår ikke helt tydeligt ud fra din beskrivelse, om modtagerne tidligere har givet samtykke til fremsendelse af markedsføring vedrørende udgivelser og lignende. Hvis der tidligere er givet samtykke til at modtage markedsføring via e-mail, så er det ikke et problem at fremsende invitationerne til nytårskuren via e-mail. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Lars

Hej Karina Har brug for at få præciseret dit svar af 19/6-2018. Må man ikke have et billede af sit katalog med underliggende link i sin signatur? Hilsen Lars

Karina Lind Bertelsen

Hej Lars Jeg er ikke sikker på, hvilket svar du henviser til, da jeg ikke kan se nogen besvarelse dateret den 19. juni 2018. Generelt kan jeg oplyse, at Forbrugerombudsmandens praksis vedrørende markedsføring i e-mailsignaturen er, at Forbrugerombudsmanden accepterer, at virksomheder viser et logo eller har en neutral henvisning til egen hjemmeside i e-mailsignaturen. Det vil derimod være i strid med markedsføringsreglerne, hvis e-mailsignaturen indeholder tilbud eller andre former for markedsføring. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Kolding Festfyrværkeri ApS

Kan ikke rigtig finde ud af, hvad vi må send pr. mail. Vi har som salg af fyrværkeri, kun kunder som kommer ind i vores butik og køber ( så ingen kundekartotek) , men tænker på at sende en mail ud til vores nærmeste naboer, at deres ansatte kan få % hvis de køber ved os. Må vi det ? - hvis ikke, må man så aflevere pr brev ?

Kolding Stenhuggeri

Vi er meget i tvivl om, hvad vi må sende ud til den del af vores kunder, som er kirkegårdene i vores område. Må vi f. eks. sende ud, at vi nu har juletræer på lager, som de kan afhente?

Karina Lind Bertelsen

Hej Kolding Stenhuggeri Jeg skal indledningsvis beklage den lange svartid. Jeg har ved besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at henvendelsen sker via e-mail. Det er ikke tilladt uanmodet at fremsende e-mails til jeres kunder, hvis de ikke har samtykket til at modtage markedsføring. Det er tilladt for erhvervsdrivende, som har modtaget kunders e-mailadresser i forbindelse med et salg, at fremsende markedsføring af tilsvarende produkter til kunderne. Dette forudsætter, at kunderne i forbindelse med salget er blevet gjort opmærksomme på, at e-mailadresserne kan blive anvendt til fremsendelse af markedsføring, og at kunderne nemt kan afmelde dette. Denne mulighed skal i øvrigt fremgå af alle markedsføringshenvendelser til kunderne. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

John H.

Må man via mail fremsende invitation til Workshop/åbent hus, her er ikke tale om direkte salg men faglig opdatering.

Karina Lind Bertelsen

Hej John Jeg skal indledningsvis beklage den lange svartid. Jeg har ved besvarelsen af dit spørgsmål lagt til grund, at invitationen fremsendes til modtagere, der ikke har samtykket til at modtage markedsføring. Jeg har endvidere lagt til grund, at du er erhvervsdrivende. Det vil blive betragtet som markedsføring og i strid med loven, hvis du uanmodet fremsender invitationer til arrangementer i din virksomhed. Dette kræver, at der indhentes samtykke fra modtagerne først. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Torben Kjeldgaard Trans

Hvis man ser på f.eks. Dropbox, som belønner brugere med ekstra lagerplads, når de får venner til at oprette en gratis konto. Er sådan en konstellation lovlig eller ulovlig?

Karina Lind Bertelsen

Hej Torben Jeg skal indledningsvis beklage den lange svartid. Jeg ved ikke, hvordan funktionen i praksis fungerer hos Dropbox, men generelt er ”tip-en-ven funktionen” ikke i strid med markedsføringsloven. Forbrugeren skal dog kunne skrive en tekst, som sendes ud sammen med tippet til forbrugerens kontakter/venner. Hvis der er en belønning for at ”tippe en ven”, så vil virksomheden blive betragtet som afsenderen. Det betyder, at virksomheden skal sikre, at forbrugerens kontakter har samtykket til at modtage markedsføring fra virksomheden. Ellers vil det blive betragtet som spam og i strid med markedsføringsloven. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Ulrik

Hej Hvorledes forholder det sig i dette tilfælde: Et neutralt EU projekt(der har udarbejdet nogle nye vejledninger / anbefalinger omkring belysning, og har til formål at oplyse herom) ønsker at afholde nogle gratis workshops for erhvervsdrivende og eller kommunale interessenter, for at oplyse dem om de nye vejledninger og derved hjælpe dem til at begå sig bedre. Må dette projekt (eller en ansat / indkøbt koordinator herfor) udsende en e-mail invitation til gratis oplysningsworkshop? Eller skal projektet først telefonisk kontakte alle og spørge om tilladelse til at tilsende invitationen?

Karina Lind Bertelsen

Hej Ulrik Jeg skal indledningsvis beklage den lange svartid. Udgangspunktet er, at enhver handling foretaget i erhvervsøjemed er omfattet af loven. Dette er uanset, om der er tale om en privat erhvervsvirksomhed eller en offentlig virksomhed. Det afgørende ved vurderingen af, om EU-projektet er omfattet af markedsføringslovens regler er, hvorvidt promoveringen sker i erhvervsøjemed. Ud fra det oplyste kunne det lyde som om, at dette ikke er tilfældet, men jeg kan ikke give dig et endegyldigt svar uden yderligere oplysninger om projektet. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Lykke

Hej Jeg kan se, at du i et af ovenstående svar skriver, at tilladelse til at sende mails skal gives af virksomheden eller dennes repræsentant. Hvis man ringer firmaet op, og receptionisten (firmaets repræsentant ?) siger, ja du må gerne sende en mail til XX her er vedkommendes mailadresse. Hvis man så efterfølgende sender en mail til XX og henvise til receptionisten (jeg sender denne i følge aftale med receptionisten), er det så i strid med markedsføringsloven ? På forhånd tak.

Jeanette

Hej, hvis nu man lancere nu webshop, og og ønsker at fremsende kundernes brugernavn og adgangskode? Er dette så lovligt og kan gå under en servicemeddelelse, eller vil dette antages som markedsføring og kræver permission fra kunden?

Karina Lind Bertelsen

Hej Jeanette Jeg skal indledningsvis beklage den lange svartid. Jeg har ved besvarelsen af dit spørgsmål lagt til grund, at du spørger om, hvorvidt det er tilladt at sende en e-mail med bekræftelse på de oplysninger, som kunderne afgiver, når de registrerer sig i webshoppen. Såfremt der alene er tale om en bekræftelse af, hvilke oplysninger I har modtaget fra kunderne, så er det min vurdering, at der ikke er tale om markedsføring. Det fremgår ikke, hvilken oplysninger I modtager fra jeres kunder, men I bør være opmærksomme på ikke at sende CPR-numre eller følsomme oplysninger via e-mail, medmindre oplysningerne sendes krypteret. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Christian

Hej Er det korrekt forstået at det er lovligt at sende et nyhedsbrev (omhandlende samme produkter eller services) til eksisterende kunder der har handlet samme produkter, uden de aktivt har tilmeldt sig at modtage nyhedsbreve? mvh. C

Karina Lind Bertelsen

Hej Christian Jeg skal indledningsvis beklage det sene svar. Det er tilladt at sende e-mails til tidligere kunder, hvor der markedsføres tilsvarende produkter, hvis kunden i forbindelse med købet er blevet orienteret på en klar og utvetydig måde om, at kundens e-mailadresse vil blive anvendt til markedsføring. Kunden skal også orienteres om, at det er muligt at afmelde nyhedsbreve og markedsføring efterfølgende. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Lisa Als Klein

Vi har ikke tidliger 'høstet' emails til udsendelse af nyhedsbreve. Vi har derimod emails fra tidligere kunder vi har leveret selskabsmad til ud af huset. Må vi sende dem en email med det eneste formål: at anmode om deres samtykke til at vi må sende nyhedsbreve med vores ydelser?

Henrik Møller

Hej... Vi har i firmaet lavet en del aftaler med med hovedkontore i Danmark mht. salg driftvarer til forskellige formål! i de aftaler har hovedkontorene udleveret mail adresser på deres medlemmer og skrevet under på vi godt må sende relevante tilbud samt anden vigtig information ud til dem. Spørgsmålet er så må vi det i fremtiden? mvh Henrik Møller

Karina Lind Bertelsen

Hej Henrik Det er svært at give dig et konkret svar ud fra din beskrivelse. Såfremt medlemmerne ikke er informeret om, at de vil modtage nyhedsbreve fra jeres virksomhed, bør I være påpasselige med at sende nyhedsbreve. Helt overordnet bør I kun sende nyhedsbreve til virksomheder og personer, som på et informeret grundlag har samtykket til at modtage nyhedsbreve, og som er informeret om, hvordan et samtykke kan tilbagekaldes. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Jette

Er det tilstrækkeligt, hvis man i en samarbejdsaftale gør opmærksom på, at en del af samarbejdets indhold er, at den ene part fremsender materiale bl.a. nyhedsbrev, invitation til kurser, mv.? På forhånd tak.

Trine

Mange virksomheder gør brug af grafik, der enten indeholder produkter fra eller events arrangeret af dem. Må man det?

Karina Lind Bertelsen

Hej Trine Jeg skal indledningsvis beklage den lange svartid. Det fremgår ikke af dit spørgsmål, om du mener anvendelse af grafik med produkter i e-mailsignaturer eller i andre sammenhænge. Jeg har dog lagt til grund, at du mener i e-mailsignaturer. Det er tilladt for virksomheder at anvende logoer og lignende i deres e-mailsignaturer. Det er derimod ikke tilladt at have tilbud eller lignende markedsføring i e-mailsignaturen. Det betragtes som spam. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Margrethe Tjell

Hvis en kunde eller leverandør har kontaktet dig via e-mail - må du så returnere en email, hvor der i signaturen er skrevet: Har du tilmeldt dig vort nyhedsbrev ?

Karina Lind Bertelsen

Hej Margrethe Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det er i strid med markedsføringensloven at have tilbud eller anden form for markedsføring i sin e-mailsignatur. Forbrugerombudsmanden har ikke i nogen konkrete sager taget stilling til, hvorvidt en opfordring til at tilmelde sig et nyhedsbrev i en e-mailsignatur kan betragtes som markedsføring. Det er tilladt at have en henvisning til virksomhedens egen hjemmeside i e-mailsignaturen, og i de fleste tilfælde vil kunder og leverandører kunne tilmelde sig nyhedsbrevet den vej. Det bør overvejes, om det ikke er tilstrækkeligt, at e-mailsignaturen indeholder en henvisning til hjemmesiden, hvorefter leverandører og kunder selv aktivt kan tilvælge nyhedsbrevet. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Ken Jeppesen

Jeg henvender mig til ejer- og andelsboligforeninger der har deres eget CVR-nr. De har på generalforsamlingen valgt en bestyrelse der sidder i spidsen for denne forening. Må jeg kontakte dem telefonisk, med henblik på at sende noget materiale? Det er jo i øjemed af foreningen og ikke dem privat at jeg vil rette henvendelse.

Karina Lind Bertelsen

Hej Ken Jeg har ved besvarelsen af dit spørgsmål lagt til grund, at din henvendelse har erhvervsmæssig karakter. Det fremgår af Forbrugerombudsmandens praksis, at private ejer- og andelsboligforeninger som udgangspunkt er omfattet af forbrugerbegrebet i forbrugeraftaleloven. Det vil således være i strid med forbrugeraftaleloven at kontakte ejer- og andelsboligforeninger telefonisk, medmindre det er med henblik på salg af bøger, forsikringer, abonnementer på bøger og tidskrifter samt abonnementer på redningstjenester. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Steen

Hej Hvordan må man kontakte eks. en privat andelsboligforening omkring salg af bygge og håndværksydelser? Må man ringe til bestyrelsesmedlemmer fundet på deres hjemmeside? Må man maile til bestyrelsesmedlemmer fundet på eks. deres hjemmeside? Mvh Steen

Karina Lind Bertelsen

Hej Steen Det fremgår af Forbrugerombudsmandens praksis, at private andelsboligforeninger som udgangspunkt er omfattet af forbrugerbegrebet i forbrugeraftaleloven. Det betyder, at udgangspunktet er, at det ikke er tilladt at kontakte andelsboligforeningerne telefonisk med henblik på salg. Der kan dog være undtagelser grundet måden en andelsboligforening administreres og andelsboligforeningens størrelse. Det er ikke tilladt at fremsende markedsføring via e-mail, selvom bestyrelsesmedlemmernes e-mailadresser fremgår af andelsboligforeningens hjemmeside. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

claus veronese

Hej Karina Jeg har behov for at sende en slags nyhedsbrev til en række skoler i Danmark. Mail-adresserne stammer fra Undervisningsministeriets egen hjemmeside. Efterfølgende har jeg kontaktet UM's IT afdeling for at få tilladelse til at bruge disse, og i en mail fra denne afdeling har jeg modtaget et svar (der har været rundkastet i ministeriet), at de ikke mener at der skulle være problemer i at anvende offentligt tilgængelige institutions mails...? hvad mener du om dette? på forhånd tak Claus

claus veronese

...en tilføjelse: Jeg har svaret på skrift...

Karina Lind Bertelsen

Hej Claus Jeg har ved besvarelsen af dit spørgsmål lagt til grund, at dit nyhedsbrev har erhvervsmæssig karakter. Udgangspunktet er, at markedsføringsloven også gælder ved kontakt til offentlige myndigheder og institutioner. Der skal derfor indhentes samtykke inden, at du kontakter skolerne. Selvom skolerne hører under Undervisningsministeriets ressortområde, så vil det mest sikre være at kontakte skolerne enkeltvis og indhente deres samtykke til at modtage nyhedsbrevet. Karina Lind Bertelsen, advokat

Karina Lind Bertelsen

Hej Casper. Det er ikke helt klart for mig, hvad der skal forstås ved "mulighed for at skaffe dem arbejde/opgaver eller andet", men umiddelbart lyder det til, at platformen er omfattet af markedsføringslovens regler. Selvom det ikke koster noget at blive oprettet i jeres portal, så vil de beskrevne (uanmodede) henvendelser via e-mail være i strid med markedsføringslovens regler om spam. Det er derfor et krav, at I indhenter et samtykke fra modtageren før, at I henvender jer via e-mail eller andre elektroniske medier. Dette gælder også, selvom der ikke er andre kontaktmuligheder end e-mail. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Kasper

Hej Advodan, (jeg kom forresten til at kommentere på et andet opslag d. 16-02-2018 10:51:14) se gerne bort fra det. Jeg håber I kan hjælpe mig. Vi har en Online portal hvortil vi foretager opsøgende "salg" for at få personer ind på platformen. Ved salg, skal der forståes et pitch om at de gratis kan oprette sig (det er altid gratis) og der er ingen omkostninger forbundet ved at være oprettet. mit spørgsmål er derfor: Må jeg tage kontakt til personer via. e-mail, hvis der ikke nogen steder fremgår andre muligheder som f.eks. telefon, LinkedIn, Formular eller andet? Det jeg tilbyder er 100% gratis og er kun en mulighed for at skaffe dem arbejde/opgaver eller andet, mod at de opretter sig på vores platform, men jeg er i tvivl om metoden er lovlig. Hjælp mig.

Claus

Hej Adv. Karina Lind Bertelsen, Først og fremmest mine varmeste komplimenter til denne side hvor I/du giver gode og klare svar på reglerne om markedsføring via email i Danmark. Jeg har 3 spørgsmål: - hvilken risiko ligger der i at man sender uopfordrede markedsføring for en virksomhed...og hvad er sandsynligheden for at man vil blive straffet, og hvad indebærer straffen i Dk? - hvem risikerer at blive straffet: firmaet/bureauet som markedsfører for deres kunde, eller kunden selv? - hvordan kan det bevises at jeg har fået, eller ikke fået, et verbalt samtykke fra en person eller en virksomhed når man, som I/loven foreslår, skal ringe til dem, eller spørge dem direkte, for at få det nødvendige samtykke? Tusind tak

Karina Lind Bertelsen

Kære Claus. Jeg beklager det sene svar. Det er vanskeligt at udtale sig om den konkrete risiko for, at man som virksomhed bliver straffet for at fremsende uanmodet markedsføring (spam). Modtagere af uopfordret markedsføring kan anmelde sager om spam hos Forbrugerombudsmanden, og her kan en enkelt henvendelse være tilstrækkeligt til, at Forbrugerombudsmanden starter en sag. Virksomheder straffes med bøde, hvor minimumsbøden udgør kr. 10.000. Er der sendt mere end 100 e-mails, stiger bøden alt efter hvor mange e-mails, der er sendt. Selvom en virksomhed måtte have udliciteret opgaven med at fremsende markedsføring til et markedsføringsbureau, så vil virksomheden, som har udliciteret opgaven, stadig ifalde ansvar. Det er som udgangspunkt virksomheden, der har ansvaret for at kunne dokumentere, at der er indhentet samtykke fra modtageren til at fremsende markedsføring. Det anbefales derfor altid at indhente et skriftligt samtykke inden, der sendes markedsføring. Det kan være svært at løfte bevisbyrden, hvis der alene er tale om et mundtligt samtykke. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Thomas

Hej Advodan Vi arrangerer en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor gæsterne køber billetter via en ekstern udbyder, men via vores eget website. Gæsterne får tilsendt billetterne via mail, så den er det nødvendigt for dem at oplyse i købssituationen. Jf. jeres eksempel i artiklen med bukserne, vurderer I så, at det ligger inden for rammerne af loven at kontakte dem året efter med tilbud om at købe sig adgang til eventen igen? Venlig hilsen Thomas

Karina Lind Bertelsen

Hej Thomas Udgangspunktet er, at en erhvervsdrivende, som har modtaget en kundes e-mailadresse i forbindelse med et salg, gerne må fremsende markedsføring af tilsvarende produkter til kunden. Dette forudsætter, at kunden i forbindelse med salget er blevet gjort opmærksom på, at e-mailadressen kan blive anvendt til fremsendelse af markedsføring, og at kunden nemt kan afmelde dette. Denne mulighed skal i øvrigt fremgå af alle markedsføringshenvendelser til kunden. I jeres situation vil det således afhænge af, hvorvidt kunden er blevet gjort opmærksom på, at der fremadrettet vil blive sendt markedsføring til e-mailadressen. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Thor

Hej Advodan, tak for god service. Jeg vil høre om det er lovligt at sende en e-mail/ nyhedsbrev til eksisterende kunder, der informerer dem om opdateringer til det produkt, de har købt af vores virksomhed? Dvs. vi skeler ikke til om vi har accept eller ej, men sender generelt ud, med den tanke at det har interesse, når man bruger produktet. Tager vi fejl her? Mvh. Thor

Janni

Tak for alle de fine indlæg. Virkelig interessant og lærerig læsning. Vi er en virksomhed, der ønsker at sende e-mail invitationer ud en række bloggere, journalister og andre interessenter i forbindelse med en ny butiksåbning. Vi kan finde personernes e-mail adresser på nettet, men må vi sende en mail til dem, uden deres accept? En invitation er naturligvis en form for markedsføring af vores butik, men omfattes invitationer også af reglerne for modtagerens accept på lige vilkår som nyhedsmails? Med venlig hilsen Janni

Karina Lind Bertelsen

Hej Janni Det vil blive betragtet som markedsføring, hvis I uanmodet kontakter bloggere, journalister og andre interessenter via deres e-mail i forbindelse med åbningen af jeres butik. Det er kun tilladt at fremsende elektronisk markedsføring, hvis I på forhånd har modtaget samtykke til det. Det vil være tilladt at fremsende markedsføring vedrørende butiksåbningen til dem, som har tilmeldt sig jeres nyhedsbrev. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Morten Hansen

Hej Karina Super svar du skriver på alle de indlæg, en viden jeg har søgt en smule efter. I dag kan købes mailadresser indenfor alle områder. Jeg formoder dem som sælger adresserne har accept til at udsende til den database de har. Hvis jeg f.eks købte 2.000 adresser til praktiserende læger eller øvrige indenfor sundhedsområdet, så er jeg jo tredjepart. SKAL jeg forholde mig anderledes inden jeg f.eks sender et fagligt nyhedsbrev ud til de 2.000 læger, eller SKAL jeg have accept fra de 2.000? Bemærk nyhedsbrevet vil indeholde redaktionelle relevante artikler men også bannere fra pharma branchen. Jeg ønsker at vide med 100% sikkerhed, hvad skal der til før jeg må sende noget til læger, specialister, hospitaler osv.....Det er jo en lidt anderledes målgruppe.? Jeg ved ovenstående sker i dag, og vi er nogle der lure på samme metode, men jeg føler mig meget usikker på om det er lovligt. På forhånd tak. Morten

Karina Lind Bertelsen

Hej Morten Som jeg forstår dit spørgsmål, så vil du vide, om det er tilladt at købe mailadresser og efterfølgende sende markedsføring til e-mailadresserne. Såfremt jeg har misforstået dit spørgsmål, må du gerne uddybe. I de fleste tilfælde når en virksomhed indhenter et samtykke til fremsendelse af markedsføring, så er samtykket begrænset til den pågældende virksomhed. I den situation er det ikke tilladt at videresælge samtykket til en anden virksomhed. Undtagelsen er, hvis virksomheden sælges til en anden virksomhed, hvor samtykket som udgangspunkt følger med i forbindelse med salget. Det er derudover muligt at indhente et samtykke, der giver en virksomhed mulighed for at videresælge samtykket efterfølgende. Det er et krav, at samtykket er både informeret og konkretiseret. Det skal således være tydeligt for vedkommende, der giver samtykke til at modtage markedsføring, at samtykket kan blive videregivet til andre virksomheder. Det skal bemærkes, at markedsføringsloven også gælder for offentlige myndigheder og institutioner, herunder læger og hospitaler. Reglerne for markedsføring er derfor de samme som ved kontakt til private virksomheder. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Finn

Min private e-mail adresse fremgår af hjemmesiden for den privatskole, hvor jeg er med i bestyrelsen. Jeg modtaget jævnligt henvendelser fra bl.a. "skolefotofirmaer" om deres ydelser. Er dette tilladt? Hvorledes kan jeg forhindre? MVH Finn

Karina Lind Bertelsen

Kære Finn. Først og fremmest beklager jeg det sene svar, som skyldes en intern fejl. Virksomheder må ikke kontakte dig elektronisk for at markedsføre deres ydelser, medmindre du har samtykket til at modtage markedsføring. Ud fra din beskrivelse må henvendelserne derfor betegnes som spam. Hvis du ønsker at klage, kan du klage på Forbrugerombudsmandens hjemmeside. Det kan dog tage tid. Jeg vil derfor anbefale dig at skrive til dem, at de ikke skal kontakte dig længere. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Mette

Hej Karina, Jeg ønsker at sende et email nyhedsbrev ud til vores eksisterende kundedatabase med en høflig julehilsen samt opdatering om vores organisation (nye kollegaer fx). Dette ser vi som en ren servicemeddelelse, da vores kunder naturligvis er interesserede i, hvem de skal kontakte i deres område, og de er generelt interesserede i vores organisation. Må vi det?? Også når vi smider en julehilsen og lidt julegrafik indover. Vores kunder er typisk i offentlige. Vi indsætter intet promoverende - absolut intet om produktet! Nederst understreger vi hvorfor vi henvender os til dem (servicemeddelse), og at de altid kan framelde sig nyhedsbrevet. MVH Mette

Karina Lind Bertelsen

Jeg skal indledningsvis beklage den lange svartid, som skyldes en intern fejl. Selvom det ikke længere er aktuelt med julekort, får du her et svar til evt. senere brug. Markedsføringslovens regler for spam gælder også for henvendelser til offentlige myndigheder. Som virksomhed skal man være varsom med, hvem man sender julekort til, idet julekort betragtes som promovering af virksomheden. Det er tilladt at sende julekort til kunder, der i forbindelse med et køb har givet samtykke til at modtage markedsføring. Dette følger af markedsføringslovens § 10, stk. 2, som er en undtagelse til den generelle regel om forbud mod uanmodede henvendelser. Såfremt julekortet indeholder markedsføring af produkter, så må man kun markedsføre egne og tilsvarende produkter. Undtagelsen gælder kun for tidligere kunder, og man skal derfor som virksomhed være varsom med at fremsende julekort til samarbejdspartnere og andre, hvor der ikke er et direkte kundeforhold.

Nanna

Hej Karina Jeg har et spørgsmål omkring abandoned cart emails. Er det lovligt at sende emails til kunder, der har tilføjet produkter til deres kurv, men har undladt at tjekke ud/købe produktet? Og hvilke regler gælder for abandoned cart emails hvis man har en webshop med kunder fra hele verden? Her er et eksempel på en abandoned cart email VI HAR GEMT DIN KURV! Vi kan se at du har besøgt xxx.com og har efterladt nogle super lækre produkter i din kurv. Men bare rolig, du kan stadig nå det. Vi har nemlig gemt din kurv GÅ TIL KURV! (link) Herefter vises billede og beskrivelse af produktet/produkterne fra kurven På forhånd tak for hjælpen. Med venlig hilsen Nanna

Karina Lind Bertelsen

Kære Nanna Jeg skal bemærke, at jeg kun kan udtale mig om reglerne i Danmark, herunder hvorvidt det er tilladt at sende e-mails vedrørende abandoned cart/afbrudte køb. Det er kun tilladt for webbutikker at sende e-mails vedrørende afbrudte køb, hvis forbrugeren har givet samtykke til at modtage meddelelse om dette. Hvis en webbutik uanmodet fremsender e-mails af denne karakter, er der tale om spam omfattet af markedsføringsloven og derfor ikke tilladt. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Søren Svejstrup

Hej Karina. Vi har 1500 erhvervs kunder som over de sidste 10 år har modtaget et katalog i papirformat, og vi har 2 gange i året rettelser til dette katalog, og tidligere er de blevet omdelt i papirformat af vores sælgere, men der går for lang tid inden de er komplet omdelt, og derfor ville vi gerne sende en mail ud med rettelser i stedet, hvor vi skriver hvilke varegrupper der udgår og hvilke nye der er kommet til, og hvilke der er prisstigninger i. Vil det blive kategoriseret som Spam? Eller skal jeg ringe fra en ende af, og bede dem tilmelde sig nyhedsbrev? Riimelig omstændigt...:)

Karina Lind Bertelsen

Jeg skal indledningsvis beklage den lange svartid, som skyldes en intern fejl. Som jeg forstår dit spørgsmål, så er der ikke tidligere indhentet samtykke fra dine kunder. Hvis du fremadrettet gerne vil fremsende kataloget i elektronisk format, så er det formentlig nødvendigt først at indhente samtykke fra kunderne. Selvom kunderne tidligere har modtaget kataloget i fysisk format, så vil det være i strid med markedsføringsloven at fremsende kataloget i elektronisk format - medmindre du vurderer, at I opfylder følgende undtagelse i markedsføringslovens § 10, stk. 2 (det kan jeg ikke udlede af dit spørgsmål): "En erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af produkter, kan uanset stk. 1 markedsføre egne tilsvarende produkter til kunden via elektronisk post. Det forudsætter dog, at den erhvervsdrivende giver kunden klar og utvetydig mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved hver efterfølgende henvendelse".

Susanne Andersen

Hej - jeg har med stor interesse studereret svarene om CVR, men hvad gælder, hvis en virksomhed har reklamebeskyttelse på CVR, men virksomhedens postadresse og telefonnr. findes på virksomhedens hjemmeside. Må jeg så sende B2B-reklame pr. sneglepost og ringe dem op med salg for øje? Formuleringen på CVR forvirrer mig: Reklamebeskyttelsen af dit CVR-nummer, betyder at dine oplysninger i CVR på Virk ikke må anvendes til reklamehenvendelser. Virksomhedens oplysninger må heller ikke anvendes til andre henvendelser, medmindre der er givet tilladelse, eller virksomheden har givet sit samtykke. Bemærk, at reklamebeskyttelsen kun gælder oplysninger, der hentes i CVR. Oplysninger om din virksomhed, der fremgår andre steder, fx på Internettet, er ikke omfattet.

Karina Lind Bertelsen

Hej Susanne Reklamebeskyttelse for virksomheder betyder alene, at det ikke er tilladt at anvende oplysninger indhentet fra Erhvervsstyrelsen til at kontakte virksomheder med henblik på at fremsende markedsføring. Det er tilladt at kontakte en virksomhed telefonisk og anmode om tilladelse til at fremsende markedsføring, hvis kontaktoplysningerne er hentet fra virksomhedens egen hjemmeside. Reklamebeskyttelse blokerer med andre ord ikke for enhver form markedsføring. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Ingelise

Hej Vi har kørt kurser i personlig udvikling, healing, terapi og meditation i mange år. Vores mailkartotek indeholder adresser på mennesker som har deltaget i vores kurser og nogle som direkte har tilmeldt sig, så vi kan sende dem nyhedsmail. Alle får en gang imellem tilbud om nye kurser i centeret, hvor det kun er os (ejere) der underviser. På kurserne lægger vi vægt på at udvikle alle positive egenskaber i mennesket. Må vi sende disse mennesker en mail med lidt vise ord hver dag i december måned - ligesom en julekalender. Igen vil det være indenfor den personlige udvikling som præger alle kurser. Mvh Lisa

Karina Lind Bertelsen

Kære Lisa. Tak for dit spørgsmål. Formålet med jeres "kalendermails" i december må antages at have et kommercielt formål. Det fremgår ikke, hvad modtagerne tidligere har givet samtykke til ift. omfanget af nyhedsbreve, men der er formentlig ikke givet samtykke til en så intensiv markedsføring, som det vil være at sende nyhedsmails hver dag i december. En mulighed kan derfor være at nævne "julekalenderen" i en alm. nyhedsmail, og så kan brugerne tilmelde sig denne. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Merete Aistrup

Gælder markedsføringsloven §6 stk. 1 både forbrugere og virksomheder - altså må man ikke sende emails til nogen uden forudgående accept uanset om det er forbrugere eller en anden virksomhed (b2b) man sender til? På forhånd tak for hjælpen.

Karina Lind Bertelsen

Kære Merete Forbuddet mod uanmodet markedsføring via e-mail gælder uanset om modtageren er forbruger, erhvervsdrivende eller en offentlig myndighed. Dette er uanset om modtageren er en fysisk eller juridisk person. Der skal foreligge samtykke fra modtageren, før der fremsendes markedsføring via e-mail. Det er dog tilladt for erhvervsdrivende at kontakte andre erhvervsdrivende telefonisk i forbindelse med markedsføring af deres produkter. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Margrethe Tjell

1. Må jeg sende nyhedsbrev til firmaer/personer, der har afleveret sit visikort, på en messe. 2. Må jeg sende forespørgsler til firmaer, om de ønsker at modtage nyhedsmail fra os. Jeg taler om B2B MVH Margrethe Tjell

Karina Lind Bertelsen

Kære Margrethe For lovligt at kunne fremsende nyhedsbreve til private og virksomheder, er det en forudsætning, at du har modtaget samtykke fra personen eller virksomhedens repræsentant. Den samtykkende part skal være klar over, hvad der samtykkes til og omfanget af samtykket. Der er ikke noget formkrav til samtykket, men bevisbyrden for, at der foreligger et samtykke, påhviler dig som erhvervsdrivende. Hvis du kun har modtaget visitkort på messen, og ikke noget skriftligt samtykke i øvrigt, så er der risiko for, at du i en eventuel tvist i forbindelse med fremsendelse af nyhedsbreve, ikke vil kunne påvise, at der er givet samtykke til at modtage nyhedsbreve. Det er tilladt at kontakte virksomheder telefonisk med henblik på indhentelse af samtykke til at fremsende nyhedsbreve. Dette forudsætter dog, at virksomhederne ikke er reklamebeskyttet. Det er ikke tilladt at fremsende e-mails til virksomheder med anmodning om samtykke til at modtage nyhedsbreve fra din virksomhed. Dette vil blive betragtet som spam. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Ole Berg

Hej. Hvis en forening på hjemmesiden har følgende stående: "NYHEDSBREV Hold dig opdateret med Borgerforeningens aktiviteter og arrangementer via vores nyhedsmail. Email: Tilmeldingsfelt. + send" Hvis mailadresserne opsamlet i et excel regneark - er det så lovligt at udsende informationer omkring arrangementer, begivenheder i bred forstand - valgmøder, borgermøder, høstmarkeder osv, uden at modtagerne har direkte adgang via et klik at afmelde nyhedsbreve? Ser en mulighed for f.eks. via MailChimp at udsende disse "nyhedsbreve" hvor der jo er direkte adgang til at framelde disse henvendelser. På forhånd tak for et svar.

Karina Lind Bertelsen

Kære Ole. Foreninger med et ikke-økonomisk formål er som udgangspunkt ikke omfattet markedsføringslovens regler for spam. Det kan dog altid anbefales, at man som afsender af nyhedsbreve tydeliggør, hvordan et nyhedsbrev kan afmeldes. Såfremt de nævnte aktiviteter ovenfor har et kommercielt formål, vil foreningen være omfattet af markedsføringslovens regler for spam. I sådan en situation vil det dels skulle fremgår klart, hvad man som bruger give samtykke til at modtage i nyhedsbrevet og dels, hvordan man afmelder sig nyhedsbrevet. Jeg kan ikke udtale mig konkret om programmet MailChimp. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Roland Thorsen

Vil e.mail- information om hittegodscentralen.dk eksisterer være inden for lovene rammer. den er gratis og kan bruges af alle uden forbehold..

Karina Lind Bertelsen

Kære Roland Det fremgår ikke tydeligt på www.hittegodscentralen.dk, hvem der driver hjemmesiden, herunder om det er en privat virksomhed eller en offentlig myndighed. Markedsføringsloven finder dog både anvendelse på private og offentlige virksomheder i det omfang, at der ydes en services eller sælges et produkt. Det vil derfor formentligt være i strid med markedsføringsloven at fremsende markedsføring vedrørende hjemmesiden uden samtykke fra modtageren. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Jeanette Karlsen

Såfremt der er tale om en frivillig forening, gælder reglerne efter markedsføringsloven så? Må man, som frivillig forening, sende mails til firmaer om de har lyst til at søtte foreningen? Altså uopfordrede mail vedr. støtte. VH Jeanette

Karina Lind Bertelsen

Kære Jeanette Som udgangspunkt er frivillige foreninger ikke omfattet af markedsføringslovens regler for spam, hvis der er tale om foreninger med et ikke-økonomisk formål. Det gælder dog ikke i den situation, hvor en forening kontakter en virksomhed med henblik på salg af produkter eller lign. til støtte for foreningen. I sådan et tilfælde anses henvendelse at have kommerciel karakter og vil være omfattet af markedsføringsloven - og derfor formentligt blive betragtet som spam. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Ry

Jeg har som lærer før modtaget mails fra forlag omkring deres nye bøger. Disse mails er sendt, fra forlagene, til vores sekretær, som så har videresendt dem til de personer hun mente var relevante modtagere. Det må forlagene godt gøre? Hvis de ikke må, hvad bør de så gøre? Skrive en mail til skolen først, hvor de beder om tilladelse til at sende endnu en mail hvor info/tilbud om de nye bøger står?

Karina Lind Bertelsen

Kære Ry. Forlagene må kun fremsende elektronisk markedsføring, hvis skolen har givet samtykke til dette. I det beskrevne tilfælde kan skolens ledelse have givet samtykke til at modtage markedsføring vedrørende nye bøger. Det er samtidigt tilladt for erhvervsdrivende at fremsende markedsføring til tidligere kunder, hvis kunderne har samtykket til at modtage fremtidig markedsføring i forbindelse med deres køb. Hvis forlagene ikke har modtaget samtykke, bør forlagene først indhente samtykke hos skolens ledelse inden, at der fremsendes elektronisk markedsføring. Du kan eventuelt henvende dig til skolens ledelse og forhøre dig om, hvorvidt der er givet samtykke til at modtage markedsføring fra forlagene. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Allan H

Beklager på forhånd hvis mit spørgsmål allerede er i den efterhånden lange tråd. Kunne dog ikke umiddelbart finde et svar. Vi overvejer at etablere gratis wifi til kunderne i vores butikker. Er det tilladt at bede kunden indtaste sin mailadresse som "betaling" for internetforbindelsen, og efterfølgende bruge den til udsendelse af nyhedsbreve? Selvfølgelig med behørig forklaring på loginsiden om at mailadresse vil blive brugt til markedsføring. Pft.

Henrik Thomsen

Vi er et rejsebureau, der hvert efterår og forår afholder en række gratis rejseforedrag i København, Aalborg, Århus og Odense. Vi har fået masser af positive tilkendegivelser fra vore foredragsgæster, der er glade for at få rejsemålene præsenteret på en levende og ærlig facon. Nu er spørgsmålet, om vi må invitere vore tidligere foredragsgæster til de kommende foredrag. Tanken var at sende kunderne en mail med information om foredrags-emne, tid og sted i deres by.

Karina Lind Bertelsen

Kære Henrik. I må kun henvende jer til tidligere foredragsgæster via mail, hvis de har givet samtykke til at blive kontaktet af jeres virksomhed på et senere tidspunkt. Hvis dette ikke er tilfældet, er I nødt til at indhente samtykke først. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Rood

Hej. Jeg har to spørgsmål: 1) Må man gerne sende en besked til en nye potentielle kunder gennem deres "besked funktion" på deres hjemmeside? Beskeden indholder ikke priser eller beskrivelse af produktet, men kun en information om at vi tror vi kan hjælpe dem og hvis de interreseret, kan de kontakte os. 2) Må man kontakte nye potentielle kunder via det nummer de har stående på deres hjemmeside? På forhånd tak!

Karina Lind Bertelsen

Hej Rood. Tak for dit spørgsmål. Beskedfunktionen på kundens hjemmeside kan sidestilles med at fremsende en e-mail. Det vil derfor være nødvendigt at indhente et samtykke fra den potentielle kunde, før du fremsender markedsføring. Det er tilladt at kontakte kunden telefonisk med henblik på indhentelse af et samtykke til fremsendelse af markedsføring, såfremt kunden ikke har tilmeldt sig reklamebeskyttelse. Det kan du undersøge på CVR.dk. Du skal sørge for enten at indhente et personligt samtykke fra den person, du vil kontakte, eller fra en tegningsberettiget i kundens virksomhed - hvis der er tale om en hovedmail til virksomheden. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Tinna

Hej Karina, Vi har endnu ikke e-mail permission til marketing til vores erhvervskunder, men er i proces med dette. Vi har dog mulighed for at sende e-mail med information om de produkter, som kunderne har og evt. ændringer som vedrører dem. Må vi i sådan en e-mail inkl. link til vores website (underside om det pågældende emne) og så inde på selve siden også give mulighed for at give permission til marketing via e-mail? På forhånd tak

Karina Lind Bertelsen

Hej Tinna Det fremstår ikke tydeligt af dit spørgsmål, hvorvidt jeres kunder allerede har udleveret deres e-mailadresser i forbindelse med tidligere salg. Udgangspunktet er, at en erhvervsdrivende, der har modtaget en kundes e-mailadresse i forbindelse med et salg, gerne må sende yderligere oplysninger om produkter og lignende ydelser, hvis kunden på forhånd er blevet oplyst herom. Det vil derudover ikke være i strid med markedsføringsloven at have en funktion på jeres hjemmeside, hvor kunderne selv kan give samtykke til at modtage markedsføring via e-mail. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Nikkie

Hej Karina :) Jeg ville lige hører vedrørende brugen af mailadresser på tilmelding til nyhedsbrev. Vi er en virksomhed der består af 2 medier hvor vi har sælgere der sidder og ringer ud, begge medierne hører under samme holding selskab og "kører" på samme CVR nummer. Vi sender seperate nyhedsbreve ud på begge medier. Begge medierne bruger samme crm system til kunderne. så mit spørgsmål ligger på om vi kan tillade os at trække mail addresser ud fra vores crm-system og tilmelde dem på begge nyhedsbreve, når medierne hører under samme cvr og holding selskab, eller om vi kun må tilmelde dem til de respektive medier hvor de har snakket med en af vores sælger?

Karina Lind Bertelsen

Hej Nikkie Hvis jeres virksomhed ved indhentelse af et samtykke fra en kunde ikke har tydeliggjort, at kunden samtykker til at modtage to forskellige nyhedsbreve, er det min vurdering, at det vil være i strid med markedsføringsloven at tilmelde kunden begge nyhedsbreve. Kravene til et samtykke er, at det skal være informeret og konkretiseret. Heri ligger blandt andet, at det klart og tydeligt skal fremgå, hvad der gives samtykke til og hvem, der står bag markedsføringen. I bør derfor informere om begge nyhedsbreve, når I indhenter samtykke. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

mathias stærmose

hej jeg ville spørge om det er lovligt i en facebook konkurrence at skrive "skriv navnet på 5 venner i kommentarfeltet, som du gerne vil have med ud at race" eller tæller det som at sige folk skal tagge?

Nicolaj Jacobsen

Hej, Jeg er i praktik i en virksomhed og til min skoleprojekt skal jeg lave en markedsundersøgelse. Derfor skal jeg ud og høre ikke nuværende kunder men en masse potentielle kunder, som er virksomheder, om de vil svare på mit spørgeskema. Markedsføringsloven §6 er for erhverv, så hvis jeg sender en mail ud med spørgeskemaet fra virksomhedens email så er jeg klar over at jeg bryder loven. Men når jeg skriver den fra min egen email, hvordan er regler så? Mvh Nicolaj

Karina Lind Bertelsen

Hej Nikolaj Det fremgår ikke tydeligt af dit spørgsmål, hvorvidt virksomheden, du er i praktik ved, efterfølgende vil gøre brug af de indhentede virksomhedsoplysninger. Det fremgår heller ikke, om spørgeskemaet indeholder produktomtale fra din praktikvirksomhed. Hvis du indhenter oplysningerne fra din private email, og anvender du kun oplysningerne til privat brug, vil din henvendelse ikke være i strid med loven. Hvis spørgeskemaet indeholder produktomtale og har din praktikvirksomhed planlagt at anvende oplysninger efterfølgende, vil du være nødt til at indhente et samtykke til dette, inden at du kontakter virksomhederne. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Pernille

Hej Karina Jeg har som privatperson udgivet en børnebog gennem et forlag. Jeg er ikke registreret som erhvervsdrivende og er ikke momsregistreret. Må jeg kontakte daginstitutioner, for hvem jeg synes bogen kan være ret relevant, via mail, og gøre opmærksom på min bog? Mailadresserne kan findes på deres hjemmesider. Eller er jeg sidestillet med erhvervsdrivende? Med venlig hilsen Pernille

Karina Lind Bertelsen

Hej Pernille En erhvervsdrivende defineres bredt i markedsføringsloven, og kan både være en fysisk eller en juridisk person. Jeg lægger til grund, at du gerne vil kontakte daginstitutionerne med henblik på salg af din bog, og henvendelserne derfor vil have kommerciel karakter. Det er min vurdering, at du i den beskrevne situation vil være omfattet af reglerne i markedsføringsloven, og derfor skal indhente samtykke fra daginstitutionerne inden, at du fremsender markedsføringsmateriale. Med venlig hilsen Karina Lind Bertelsen, advokat

Betina Hansen

Hej Karina Hvor er det fedt at man kan stille spørgsmål. Mit lyder på kontaktpersoner og BTB. I vores system har vi en kunde og under den kunde en kontakt person og her knytter permissionen sig til den enkelte person. Men vi har en række kunde (læger) som ønsker at permisssionen knytter sig til fællesmailen på kontoret og i det tilfælde laver vi en kontakt person der hedder det samme som kunden. Fx er kunden/accounten Fysioterapi Danmark og kontakt personen vil normalt være fx betina hansen - men i tilfældet jeg beskriver laver vi en kontakt person der hedder Fysioterapi Danmark og ligger permissionen her på. Men jeg er blevet i tvivl om det er lovligt ? Hilsen Betina

Laila Theill

Hej, Når man indsamlinger permisssion evt ved messe, skal der så underskrift, eller er det nok med at de registerer navn + email? MVH Laila Theill

Tina

Hejsa Hvis man har kunder som er signed up på gl. permissions/ikke opdaterede permissions, kan man så ved ex. at lave en konkurrence med de nye permission få kunderne opdateret i databasen? Dvs. når de så tilmelder sig konkurrencen og accepterer permission automatisk blive opdateret overordnet? Håber mit spørgsmål giver mening.

Karina Lind Bertelsen

Hej Tina Tak for dit spørgsmål. Jeg er nødt til at bede dig uddybe spørgsmålet, da jeg ikke er helt sikker på, at jeg forstår spørgsmålet. Mvh Karina Lind Bertelsen, advokat

Tina

Hejsa Ok jeg uddyber😁 Ex jeg har 100 medlemmer som har tilmeldt sig nyhedsbrev med t&c der ikke er opdateret ift de også skal modtage ex smser. Må man så lave en konkurrence om ex at vinde en rejse hvor alle kan deltage dvs eksisterende og nye kunder. T&C er ved konkurrencen blevet opdateret ift at modtage sms. Betyder det så at hvis en GL kunde deltager at hun så generelt fremadrettet må modtage smser? Håber det giver mening. Jeg spørger da det vil være en måde at få folk over på nye t&c hvis man ikke har sikret sig t&c er opdateret.

Karina Lind Bertelsen

Tak for præciseringen. En virksomhed må gerne belønne en person for at give et samtykke til at modtage markedsføring med deltagelse i en konkurrence. Der er dog en række krav, som skal overholdes. Eksempelvis skal det tydeligt fremgå, at formålet med at tilbyde personen at deltage i en konkurrence er at indhente samtykke til markedsføring. Dette skal oplyses inden personen tilmelder sig. Der gælder også en række øvrige oplysningskrav og krav til samtykketeksten, som skal være opfyldt, førend samtykket anses for gyldigt. Jeg vil ikke redegøre for dem alle her, men konkret i forhold til dit spørgsmål er det relevant at fremhæve, at det skal fremgå, hvilke medier, der anvendes til markedsføringen, herunder SMS. Det er kun de kunder, som accepterer markedsføring i henhold til de nye betingelser, som fremover er omfattet af disse betingelser. Eksisterende kunder, som ikke deltager i konkurrencen, vil ikke være omfattet. Håber det var svar på dit spørgsmål.

Karin

Hej Karina Tak for de mange gode oplysninger. Hvordan forholder det sig med KUNDEEMNER, som uopfordret opsøger et firma på en messe? Er reglerne de samme, som ved kunder? Dvs. må man sende direct mails til et kundeemne, som på en messe ved udlevering af sit visitkort med e-mail adresse samtidig har givet skriftligt samtykke til at modtage reklame fra os? Rækker et afkrydsningsfelt på messe-kontaktformularen eller er en underskrift påkrævet? På forhånd tak.

Lena

Vi er i gang med at oprette en hjemmeside, som skal fungere som en samlet portal for leverandører af bestemte ydelser. Vi vil derfor gerne have mange leverandører til at oprette sig med en profil på hjemmesiden, og tænker i opstartsfasen at udsende en mail til leverandørerne med et tilbud/opfordring om at oprette sig. Det vil være helt gratis at oprette sig med en profil - i hvert fald i starten. I stedet ønsker vi at tjene vores penge på bannerreklamer. Men spørgsmålet er om en første henvendelse til leverandørerne vil blive opfattet som spam, også når tilbuddet/opfordringen er gratis?

Christina Møller

Vi er en grafisk virksomhed og vil gerne sende en nyhedsmail ud til vores kunder. Vi har ikke haft noget tilmeldingssystem til vores nyhedsmailsliste, men vi tænker at sende til alle vores kunder og samarbejdspartnere. Kan vi sende ud uden at skulle have dem til at tilmelde sig? Vi vil skrive, at de kan framelde sig nyhedsmailen i den første mail, vi sender ud. Vores første mail vil være med oplysninger, om at vi er flyttet i nye lokaler og har fået en ny hjemmeside (hvor man kan bestille tryksager). Eller skal vi have fat i hver enkelt og få dem til at acceptere at vi må sende dem en nyhedsmail? Og hvis det skal det gøres, må det gøres telefonisk eller må det være på en mail? Kan man evt. sende den første mail ud, hvor de så aktivt skal tilmelde sig, da den jo er med oplysninger med ny adresse, som er en servicehenvendelse?

Karina Lind Bertelsen

Kære Christina Tak for dine spørgsmål. Det er ikke tilladt for erhvervsdrivende at fremsende markedsføring til kunder og samarbejdspartnere, medmindre de enkelte modtagere har afgivet samtykke til at modtage markedsføring. Oplysninger om en ny hjemmeside, hvor man kan bestille jeres varer, vil som udgangspunkt betragtes som markedsføring. Det er heller ikke tilladt at tilmelde kunder og samarbejdspartnere automatisk til et nyhedsbrev, hvis de ikke selv aktivt frabeder sig dette i en e-mail. Det er som udgangspunkt kun tilladt for erhvervsdrivende at fremsende markedsføring til kunder og samarbejdspartnere, når de har samtykket til at modtage markedsføringen. Det vil derfor være i strid med loven at fremsende e-mails uopfordret. Såfremt en kunde, i forbindelse med tidligere køb af jeres produkter, har oplyst sin e-mail adresse, så vil det være lovligt efterfølgende at fremsende markedsføring på e-mail. Dette forudsætter dog, at kunden i forbindelse med købet blev gjort opmærksom på, at e-mailen kunne blive benyttet til fremsendelse af markedsføring. Det skal være muligt for kunden at frabede sig markedsføringen fremadrettet. Der må endvidere kun markedsføres egne tilsvarende produkter. Der træder den 1. juli 2017 nye regler i kraft, hvilket blandt andet har betydning for, hvilke produkter de erhvervsdrivende kan markedsføre. Du kan læse mere om de nye regler her: www.advodan.dk/nyheder/2017/5/faa-lempelser-i-ny-markedsfoeringslov/ Det er tilladt at foretage telefonisk henvendelse til andre erhvervsdrivende og anmode om samtykke til at fremsende e-mails med oplysningerne om ny adresse og hjemmeside. I sådan en mail kan I også oplyse om jeres nye nyhedsbrev og muligheden for at tilmelde sig nyhedsbrevet på jeres hjemmeside. Det er dog kun tilladt at kontakte den erhvervsdrivende med henblik på fremsendelse af markedsføring, hvis den erhvervsdrivende ikke er tilmeldt reklamebeskyttelse. Dette vil fremgå på CVR.dk.

Kenneth

Tak for et godt indlæg – det var spændende læsning :-) Jeg synes ikke at reglerne er helt så klare og entydige og er usikker på om reglerne er gældende i vores tilfælde. Vi er en private label leverandør, som forhandler vores produkter igennem forskellige butikskæder. Vi sælger ikke vores produkter til disse detail kunder, men de køber og sælger vores produkter direkte til forbrugerne (som en del af deres eget sortiment), dvs. vi har en form for samhandelforhold. Er det under sådan et kunde/leverandør forhold tilladt at sende nyhedsmails (uden en skriftlig permission fra hver person) med produktinformation, produktnyheder og lignende (som vedrører det sortiment de forhandler) til butikskædens sælgere, som et led i at holde dem opdateret, informere og uddanne dem, eller er vi på kant med markedsføringsloven?

Karina Lind Bertelsen

Kære Kenneth Tak for dit spørgsmål. Kravene til at indhente samtykke til elektronisk markedsføring er de samme, uanset hvilken "status" modtageren har. Det betyder, at der kun må sendes markedsføring til en erhvervsdrivende kunde, som har samtykket til at modtage markedsføring. Såfremt en erhvervsdrivende kunde, i forbindelse med køb af jeres produkter, har oplyst sin e-mail adresse, så vil det være lovligt efterfølgende at fremsende markedsføring på e-mail, jf. markedsføringslovens § 6, stk. 2. Dette forudsætter dog, at den erhvervsdrivende kunde i forbindelse med købet er blevet gjort opmærksom på, at e-mailen kan blive benyttet til fremsendelse af markedsføring. Det skal samtidigt være muligt at frabede sig markedsføringen. Der må endvidere kun markedsføres egne tilsvarende produkter. Erhvervsdrivende virksomheder kan i forbindelse med samhandelsaftaler indgå nærmere aftale om, hvilke produktinformationer, der løbende må fremsendes til virksomhedernes medarbejdere, eksempelvis som led i opretholdelse af relevant viden om produkterne osv. Hvis denne kommunikation til medarbejderne skal ske elektronisk, ex. i form af nyhedsbreve, som du er inde på i dit spørgsmål, bør det aftales. Afslutningsvis bemærkes det, at der fra den 1. juli 2017 træder en ny markedsføringslov i kraft. Dette har betydning for, hvilke produkter en erhvervsdrivende kan markedsføre. Du kan læse mere om ændringerne i den nye markedsføringslov her: www.advodan.dk/nyheder/2017/5/faa-lempelser-i-ny-markedsfoeringslov/

Kent Mossin

Vi har købt en virksomhed af en anden virksomhed, men den foregående/tidligere ejer har brugt "vores" nyerhvervede klientliste til at maile ud fra. Og det i et nyt selskabsnavn,- og det uden kundernes samtykke, så spørgsmålet går på om han må det ? Vi mener at han har brudt marked tingsloven. Hvad siger du.? Venligst Kent

Karina Lind Bertelsen

Kære Kent Tak for dit spørgsmål. Som udgangspunkt skal kunder give samtykke til, at en erhvervsdrivende må fremsende markedsføring. Det skal fremgå tydeligt, hvem afsenderen af markedsføringen er, og hvad der markedsføres. I den beskrevne situation, hvor en erhvervsdrivende har solgt sin virksomhed, og efterfølgende starter en ny virksomhed, vil det være i strid med markedsføringsloven at skrive til tidligere kunder. Årsagen er, at kunderne ikke har samtykket til at modtage markedsføring fra den nye virksomhed. Den nye virksomhed skal derfor indhente nyt samtykke fra kunderne, hvis virksomheden ønsker at fremsende markedsføring.

Kent

Tusind tak for Svaret... meget fin service. Tak

Martin

Du skriver følgende: "På samme måde er det heller ikke tilladt at have et samtykkefelt forhåndsafkrydset, idet der er risiko for, at forbrugeren overser det". Men jeg er af en anden overbevisning. Og blevet forklaret det af en som arbejder med it lov. Mener også at have læst det ved forbrugerombudsmanden. Kan du vise mig paragraffen, hvor der står en boks ikke må være pre ticked, hvis bare den kan slåes fra.

Martin

Må man købe sig adgang til andres email lister og udsende emails? Ikke købe deres liste. Men ejeren af listen må man formode har fået listen lovligt og han sender så emailen ud med indholdet til sin liste. Og hvilket ansvar har man selv, hvis andre sender mit indhold ud på deres liste? Kan man blive stillet til regnskab for noget som ham der har købt sig adgang til en andens liste?

Karina Lind Bertelsen

Kære Martin Tak for dine spørgsmål. Det er kun tilladt for erhvervsdrivende at fremsende markedsføring til forbrugere, der har samtykket til at modtage markedsføring. Det skal fremgår tydeligt, hvem forbrugeren modtager markedsføring fra og hvad markedsføringen indeholder. Ved køb af annonceplads i et nyhedsbrev beror det således på en konkret vurdering af, hvad forbrugeren har samtykket til at modtage fra den erhvervsdrivende. Er der tale om en erhvervsdrivende, som har modtaget forbrugerens samtykke i forbindelse med et salg af en vare eller en tjenesteydelse, så vil det kun være tilladt for den erhvervsdrivende at markedsføre egne tilsvarende produkter over for forbrugeren. Det er ikke tilladt at markedsføre andre erhvervsdrivendes tilsvarende produkter. I forhold til et eventuelt erstatningsansvar, så vil dette bero på en konkret vurdering i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler herom.

Mette

Hej, Jeg har et par spørgsmål omkring automatisk tilmelding af nyhedsbrev. Vi har et par hoteller, hvor man indtil videre kan logge på vores gratis WiFi uden at skulle gøre noget, når man bor hos os. Men vi vil gerne ændre det, så man får en pop-up på mobilen og skal logge ind med sin mailadresse. Hvad er reglerne for det - og må vi sætte den til, at man hermed tilmelder sig nyhedsbrev? Det skal selvfølgelig stå som information, men skal der være afkrydsnings-mulighed her, eller må det være påkrævet? Og når folk booker på vores hjemmeside, skal de selvfølgelig have valgmuligheden. Men må vi så have nyhedsbrev automatisk afkrydset på forhånd, så man selv skal klikke fra? På forhånd tak! BH Mette

Karina Lind Bertelsen

Kære Mette. Tak for dine spørgsmål og beklager forsinkelse af vores svar. Det er ikke tilladt at tilmelde en forbruger til et nyhedsbrev automatisk, når forbrugeren gør brug af virksomhedens wifi. Der skal være en afkrydsningsmulighed, så forbrugeren aktivt kan samtykke til tilmeldingen af nyhedsbrevet. På samme måde er det heller ikke tilladt at have et samtykkefelt forhåndsafkrydset, idet der er risiko for, at forbrugeren overser det. For så vidt angår spørgsmålet om virksomheden må betinge brugen af virksomhedens wifi af, at forbrugeren logger ind med sin mail, så er udgangspunktet, at dette er tilladt. Dette forudsætter dog, at forbrugeren oplyses om, hvordan virksomheden behandler, anvender og opbevarer oplysningerne. Endvidere skal det fremgå tydeligt, hvad forbrugeren giver sit samtykke til ved udlevering af sin e-mail adresse. Mvh. Karina Lind Bertelsen

Anna Nielsen

Hej, Hvis man aktivt har tilmeldt sig et nyhedsbrev fra et magasin og de sender et nyhedsbrev med "seneste artikler" fra magasinet hvor af en af artiklerne er en annonce, skal det så være markeret i emnefeltet på mailen at artiklen er en annonce, hvis nu fx emnefeltet på mailen hedder artiklens titel og artiklen er en annonce - eller er det nok at selve artiklen i nyhedsbrevet er markeret som en annonce, når nu nyhedsbrevet også indeholder andre artikler som er redaktionelt indhold. Mvh. Anna

Karina Lind Bertelsen

Kære Anna. Tak for dit spørgsmål. Det skal ved tilmelding til et nyhedsbrev fra en erhvervsdrivende fremgå tydeligt, hvad det er man som forbruger giver sit samtykke til, herunder om nyhedsbrevet indeholder markedsføring og indholdet af denne markedsføring. I det konkrete eksempel skal den erhvervsdrivende ved tilmeldingen tydeliggøre, at nyhedsbrevet udover artikler også indeholde reklameannoncer. Fremgår dette tydeligt ved tilmeldingen til nyhedsbrevet, så vil det ikke efterfølgende være nødvendigt at markere i emnefeltet, at nyhedsbrevet indeholder reklameannoncer. Hvis det ved tilmeldingen derimod ikke har fremgået tydeligt, at nyhedsbrevet foruden artikler også indeholder reklameannoncer, kan det være i strid markedsføringsloven at nyhedsbrevet indeholder reklamer. Det er dog altid en konkret vurdering. Mvh. Karina Lind Bertelsen

Jim Groser

Hvis ens firma er interesseret i at få en forretningsaftale med ET andet firma, er det så lovligt at sende EN email til firmaets infomail og spørge dem om de ønsker det?

Pernille Madsen

Hvis vi får et autoreply tilbage på et nyhedsbrev, der fortæller, at modtageren har skiftet mailadresse, må vi så bare ændre adressen i vores mailingliste, eller kræver det en hel ny tilkendegivelse fra modtageren?

Seniorkonsulenterne

Da seniorkonsulenterne er registreret som en erhvervsdrivende forening, vil vi gerne have afklaret om vi må sende uopfordrede markedsførings mail, til potentielle kunder. vi er registreret med CVR-nummer 1850344. Jeg mener vi på BtB området ikke er omfattet af loven. Venlig hilsen Lars Østerbro SeniorKonsulenterne

Karina Lind Bertelsen

Hej Lars Tak for din henvendelse. Markedsføringslovens § 6 forbyder erhvervsdrivende uanmodet at udsende elektronisk post med henblik på markedsføring. Erhvervsdrivende foreninger er omfattet af denne regel - og dermed også jeres forening (som du skriver er erhvervsdrivende). Det er således alene foreninger med ikke erhvervsmæssige aktiviteter, som kan omfattes. Håber det var svar på dit spørgsmål. Mvh. Karina

Michael

Hej 2 spørgsmål: 1. Har I en paragraf, der henviser til reglerne omkring det med at måtte sende mails vedr. trøjer til kunder, der tidligere har købt bukser? 2. Er denne regel både ved salg til private og erhverv?

pia wenf

Tak for relevant og oplysende information.

Henrik

Fint indlæg. Måske du kunne supplere med nogle kommentarer eller et nyt indlæg omkring forskellen på btb og btc markedsføring vha emails?