Med digitale kommunikationsformer bliver arbejdsgangene mere smidige. Fakturaer og rykkere kan nemt sendes ud på mail, og du kan med få klik tjekke, om dine skyldnere stolt viser deres nye, dyre bil frem på Facebook.
Men må du egentlig bruge de værktøjer for at få virksomhedens penge sikkert i hus? Advokat Simon Mortensen fra Advodan Lolland-Falster giver her tre gode råd til de digitale inkassorutiner.
1. Husk at få lov
”Man skal som virksomhed være opmærksom på flere faktorer i både Inkassoloven og Persondataloven, hvis man gerne vil bruge mail eller sms til at kommunikere med sine privatkunder. For det første kan en rykker på mail virke mere påtrængende end et almindeligt brev – og det strider imod god inkassoskik og det såkaldte proportionalitetsprincip, hvis man tager stærkere virkemidler i brug, end der måske er behov for,” siger Simon Mortensen og fortsætter:
”For det andet kan en faktura eller en rykker jo indeholde personoplysninger, som man ikke må sende digitalt uden vedkommendes samtykke.”
Derfor skal din virksomhed arbejde på at få jeres kunders samtykke til at kommunikere digitalt med dem. I kan eksempelvis skrive det ind i forretningsbetingelserne eller indhente skriftligt samtykke på anden vis. Det er nemlig ikke nok, at kunden selv på et tidligere tidspunkt har kontaktet jer på mail.
2. Informér kunden
Ifølge Simon Mortensen skal samtykket også være informeret – det vil sige, at man skal være præcis omkring, hvad kunden giver sit samtykke til. Han eller hun skal klart vide, hvilke slags informationer der bliver sendt på mail – samt hvem der må behandle dem. Er det eksempelvis både din virksomhed og jeres advokat, som må sende digitale rykkere til kunden?
3. Loven gælder også på sociale medier
Hvis situationen udvikler sig, og I bliver nødt til at gå i fogedretten, kan sociale medier være oplagte til at undersøge skyldnerens økonomi. Viser de seneste feriebilleder på Facebook for eksempel, at der er en bil, som I kan tage udlæg i?
”Som virksomhed må man godt bruge sociale medier til at undersøge aktiver på forhånd. Men også her skal man være opmærksom på at overholde oplysningspligten i persondatalovgivningen. Det vil sige, at senest når fogedretsmødet finder sted, så skal skyldneren informeres om, at der er indhentet oplysninger om ham eller hende og hvorfor,” siger Simon Mortensen.
Du kan her læse mere om inkasso.
Har du brug for hjælp til inkasso?
16 kommentar
Lars
L.H.
Simon Mortensen
Annette
Simon Mortensen
Susanne
Simon Mortensen
Camilla
Simon Mortensen
Tina
Simon Mortensen
Johnny
Simon Mortensen
Helle
Simon Mortensen
jeanie
Simon Mortensen
Ina
Simon Mortensen
Simon Mortensen
Jørgen
Simon Mortensen
Jørgen
Jørgen
Simon Mortensen
Henrik
Simon Mortensen
Merete Kjær
Simon Mortensen
kristian
Simon Mortensen
nils mogensen
Simon Mortensen
Delta Rengøring & Service
Simon Mortensen