PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Værdiansættelse: Fastsæt værdien af en virksomhed eller et produkt

Er du virksomheds- eller kapitalejer, investor, eller overvejer du at købe en virksomhed, kan en værdiansættelse være relevant for dig i mange sammenhænge – fx i forbindelse med prisforhandling, kapitalsøgning, generationsskifte, fusionering og ind- og udtræden af ejerkreds.

Hvad er en værdiansættelse?

Ved en værdiansættelse fastsætter man værdien af en virksomhed, et produkt eller en rettighed, herunder immaterielle rettigheder.

Værdien af produkter og virksomheder findes ved beregning og udtrykkes med et beløb – ofte i et interval, fx mellem 5 og 5,5 mio. kr. – mens værdien af rettigheder ofte fastsættes både kvalitativt og kvantitativt.

Hvorfor foretage en værdiansættelse?

Værdiansættelser kan have mange formål, men foretages særligt i forbindelse med virksomhedshandler. Her kan de tjene forskellige formål:

  • Give potentielle købere en indikation på, hvorvidt virksomheden er en god investering
  • Hjælpe sælger til at søge salg til den værdi, som virksomheden faktisk er værd
  • Danne udgangspunktet for forhandling af pris
  • Dokumentere at virksomheden sælges til markedsprisen (fx ved generationsskifte i familien)
  • Dokumentere/underbygge værdi i forbindelse med skattepligtige transaktioner mellem interesseforbundne parter i øvrigt

 

Der er imidlertid også en række andre situationer, hvor en værdiansættelse kan være relevant. Hvis du som virksomhedsejer ønsker at optimere udvalg og prissætning af dine produkter, er det fx afgørende, at du kender produkternes værdi. Ønsker du at låne penge i banken eller søge investorer, kan en værdiansættelse være med til at skabe tillid til din virksomhed. Og skal en af flere ejere sælge sin andel af en virksomhed, kan en værdiansættelse sikre de involverede parter, at det sker i overensstemmelse med markedsprisen.

Hvordan værdiansætter man en virksomhed?

Der findes forskellige tommelfingerregler for, hvordan man kan fastsætte værdien af en virksomhed. En egentlig, retvisende værdiansættelse er imidlertid ikke simpel. En værdiansættelse bør som udgangspunkt ske ved anvendelse af de gængse og anerkendte værdiansættelsesmodeller. Det forudsætter dels en grundig analyse af virksomheden, dels indebærer det relativt komplekse beregninger, som tager højde for en lang række faktorer. Blandt de mest anerkendte modeller kan nævnes ”Multipelmodellen”, ”EVA-modellen”, ”DCF-modellen” og ”Substansværdi”. Det er derfor en god idé at søge rådgivning hos en revisor eller advokat, når du skal fastsætte værdien af din virksomhed.

 

Faktorer af betydning for værdiansættelsen

Når du laver en værdiansættelse, skal du så vidt muligt tage hensyn til alle interne og eksterne faktorer af betydning for virksomhedens markedsposition nu og i fremtiden. Blandt de vigtigste er virksomhedens:

  • nøgletal (herunder også aktiver og passiver, varelager, ejendomme mv.)
  • normalisering af indtjening
  • eventuel udskilning af aktiver / aktiviteter
  • historik (hvordan har virksomheden hidtil klaret sig)
  • fremtidigt forretningspotentiale, herunder budgetter
  • produkter og immaterielle rettigheder
  • brand og omdømme
  • selskabsstruktur
  • medarbejdere og ledelse
  • geografisk markedsområde og kundeportefølje
  • konkurrenter
  • leverandører og samarbejdspartnere

Derudover kan der være faktorer, som er særlige for netop din virksomhed eller den branche, den befinder sig i.

 

Værdiansættelsen giver ikke en salgspris

Vil du sælge din virksomhed, skal du være opmærksom på, at en værdiansættelse ikke giver dig det beløb, din virksomhed kan sælges for. I sidste ende afhænger prisen på din virksomhed af de potentielle købere. Værdiansættelsen giver kun det bedst mulige bud på, hvad din virksomhed burde kunne sælges for, når man ser på de kendte forhold for din virksomhed og det nuværende marked. Derfor kan du med fordel supplere en værdiansættelse med en analyse af potentielle købere.

Indsender formularen...

Har du brug for rådgivning?

Vil du vide mere?

0 kommentar

0 / 700 tegn