Sø- og Handelsretten afsagde i slutningen af maj en dom, der kan få vidtrækkende konsekvenser for, hvordan virksomheder agerer på Facebook, LinkedIn og andre sociale medier.
I den konkrete sag havde et bettingfirma delt et opslag med billeder af håndbold-landsholdsspillerne i landsholdsdragten fra Dansk Håndbold Forbunds Facebook-profil ”Håndboldherrerne”. I forbindelse med delingen havde bettingfirmaet tilføjet en ekstra tekst om et af firmaets egne spilprodukter. Men den fremgangsmåde går ikke, mente Sø- og Handelsretten, der dømte bettingfirmaet til at betale erstatning til DHF og spillerne på 50.000 kr. til deling.
Advodan-advokat Henrik Bartels førte sagen for Dansk Håndbold Forbund, og han forklarer her ræsonnementet i dommen.
”Ifølge dommen krænker bettingfirmaet de pågældende håndboldspilleres ret til deres eget billede. Derudover snylter firmaet uberettiget på Dansk Håndbold Forbunds rettigheder og goodwill – og dermed overtrædes både varemærke- og kendetegnsretten samt markedsføringsloven”.
På baggrund af dommen opfordrer han alle, der laver opslag på sociale medier på vegne af en virksomhed til at tænke sig godt om, inden de kaster sig ud i eventuelle delinger af andre virksomheders opslag.
Konsekvenser af dommen
Henrik Bartels giver her nogle eksempler på, hvor man som virksomhed, skal træde varsomt frem.
Firma X laver en konkurrence på Facebook, hvor man kan vinde to billetter til en biograffilm. I Facebookopslaget viser man et billede fra filmen med to kendte skuespillere på. I dette tilfælde snylter firma X på de to skuespilleres ret til eget billede, man snylter på filmens rettigheder, og angiveligt også på den goodwill biografen har. Ifølge dommen vil et opslag som dette være forbudt fremadrettet.
Et andet eksempel kan være, at TV2, der har ret til at sende og markedsføre håndboldlandskampe, laver et opslag på Facebook med en teaser for den næste landskamp med et foto af spillere i aktion. Det må TV2 gerne på grund af deres rettigheder, men firma X må ikke dele dette opslag, hvis man markedsfører sine egne produkter i forbindelse med delingen.
Ubesvarede spørgsmål
Dommen efterlader dog en del ubesvarede spørgsmål, vurderer Henrik Bartels.
”Den giver fx ikke svar på, om det også er ulovligt for virksomheder at dele andre virksomheders Facebookopslag, hvis der ikke tilføjes egne kommentarer til delingen. Dommen afklarer heller ikke, om der er forskel på, om en virksomhed deler et opslag eller bare liker det,” siger han.
Facebook må på banen
Ifølge Henrik Bartels kunne Facebook med fordel videreudvikle funktionaliteterne på deres platform for at afhjælpe problematikkerne omkring krænkelser og snylteri på andres varemærker og kendetegn.
”Facebook kunne fx gøre det muligt for afsenderen af et opslag at bestemme, om opslaget må deles af andre virksomheder eller kun af privatpersoner,” foreslår han.
Opdatering d. 15.09 kl. 13.30: Dommen er anket til landsretten.
PS! Denne artikel må gerne deles af private og virksomheder.
Vi kan rådgive dig om markedsføringsloven.
3 kommentar
Merete
Gitte
Lars Christiansen
John
Henrik Bartels
Henrik Bartels