Opstår der en konflikt mellem lejer og udlejer, kan huslejenævnet i mange tilfælde hjælpe med at løse den. Advokat Louise Brandt Rosenkilde fra Advodan Thisted fortæller dig her om muligheder og begrænsninger ved sagsbehandling i huslejenævnet og opridser, hvordan du skal forholde dig, når der er opstået uenighed mellem dig og din lejer eller udlejer.
Hvilke sager behandler huslejenævnet?
Huslejenævnet kan både behandle sager indbragt af lejer og udlejer. Det kan eksempelvis være sager, der omhandler økonomi. ”Som regel er det lejeren, der er utilfreds på dette område. Fx kan det tænkes, at udlejer varsler en markant huslejestigning eller forlanger et urimeligt beløb til vand- og varmeregnskab,” fortæller Louise Brandt Rosenkilde og fortsætter:
”Udlejer kan dog også sagtens have grund til at klage, og klagerne kan også omhandle andre forhold end penge; eksempelvis vedligeholdelse og istandsættelse af lejemålet. Det er også muligt, at du som udlejer ser dig nødsaget til at klage over din lejers afspilning af høj musik efter klokken 23 på hverdage. Hvis det ikke hjælper at bede lejer om at overholde husordenen, kan huslejenævnet hjælpe med at løse konflikten.”
Hvilke sager kan ikke behandles hos huslejenævnet?
”Huslejenævnet kan ikke behandle alle typer sager. I de tilfælde, hvor huslejenævnet ikke kan behandle en sag, skal den indbringes for boligretten i form af en stævning. Det gælder blandt andet opsigelse af de fleste lejemål, og lejerens ret til at fremleje lejemålet,” fortæller Louise Brandt Rosenkilde.
Hvis sagen indbringes for boligretten, er der tale om en dyrere affære, end hvis den kan behandles i huslejenævnet. En advokat kan hjælpe dig med at vurdere dine chancer for at vinde sagen, hvis du indbringer den for boligretten. Ser det lyst ud, behøver du nemlig ikke bekymre dig – retsafgift og sagsomkostninger vil typisk blive betalt af den tabende part i sagen.
Fra konflikt til løsning
Louise Brandt Rosenkilde giver dig her et overblik over forløbet, når du søger at få løst en konflikt med din lejer eller udlejer.
- Før du foretager dig andet, bør du altid tage kontakt til lejer eller udlejer og forsøge at løse konflikten. Denne kontakt kan med fordel foregå over e-mail eller sms, så du senere kan fremvise korrespondancen for huslejenævnet eller boligretten.
- Hvis din klage er kvalificeret til det, kan du henvende dig til huslejenævnet i den kommune, hvor lejemålet ligger. Denne henvendelse skal ske skriftligt og med nødvendig dokumentation vedlagt (fx en kopi af lejekontrakt eller husorden).
- Hvis huslejenævnet behandler din sag, vil modparten efter din klage få mulighed for at fremstille sin side af sagen. Efter sagsbehandlingen vil lejer og udlejer modtage en skriftlig afgørelse fra huslejenævnet.
- Er du utilfreds med udfaldet af en sag behandlet i huslejenævnet, kan du klage til boligretten indenfor 4 uger. I så fald bør du alliere dig med en advokat.
- Er din sag udenfor huslejenævnets kompetencer, skal den behandles af boligretten. I det tilfælde skal du indbringe den for byretten i det område, hvor lejemålet ligger. Her kan en advokat hjælpe dig med, hvilke dokumenter du skal sende ind.
- Normalt vil din modpart også kontakte en advokat, og der vil blive ført en retssag i boligretten, som vil ende med en afgørelse.
3 kommentar
Jessica
Brian Frandsen
Rasmus Lund Petersen
Karsten
Rasmus Lund Petersen