Find først ud af årsagen
Der kan være flere årsager til, at din arbejdsgiver ikke har udbetalt din løn til tiden. Advokat Fatma Yandim fra Advodan Næstved gennemgår her, hvad du skal gøre, hvis din løn ikke er blevet udbetalt.
I første omgang bør du derfor kontakte din arbejdsgiver for at få oplyst årsagen til den manglende lønudbetaling. Får du ikke straks herefter udbetalt din løn, bør du reagere.
”Den manglende lønudbetaling er en misligholdelse af ansættelsesforholdet fra din arbejdsgivers side, og du bør straks sende et skriftligt varsel til din arbejdsgiver, hvor du fastsætter en frist på 3-5 dage, for hvornår du forventer lønnen på din konto”, forklarer advokat Fatma Yandim.
”Hvis din løn fortsætter med at udeblive og ikke bliver udbetalt inden udløbet af den fastsatte frist, har du ret til at ophæve ansættelsesforholdet”, uddyber Advokat Fatma Yandim.
Kontakt din fagforening eller advokat
Er du medlem af en fagforening, skal du straks kontakte fagforeningen, som kan hjælpe med at kontakte din arbejdsgiver. Er du ikke medlem af en fagforening, kan du kontakte en advokat, der også kan hjælpe dig med at kontakte din arbejdsgiver og få fastsat en sidste frist for betaling af dit tilgodehavende.
Uanset om du er medlem af en fagforening eller ej, er der nogle dokumenter, som du selv skal have styr på, inden din fagforening eller advokat kan kontakte din arbejdsgiver:
- Ansættelseskontrakt med eventuelle tillæg
- Seneste lønsedler (for de sidste 6 måneder)
- Udskrift fra din pensionskonto (hvis du har en pensionsordning)
- Dine timesedler og eventuelle vagtplaner
- Eventuel opsigelsesskrivelse og/eller fritstillingsskrivelse.
Indsendelse af en konkursbegæring til skifteretten
Udebliver betalingen fortsat, kan en advokat hjælpe dig med at udarbejde og indlevere en konkursbegæring mod din arbejdsgiver til skifteretten.
Skifteretten vil herefter indkalde din arbejdsgiver til et møde i skifteretten. Hvis virksomheden ikke har penge til at udbetale løn, vil din arbejdsgiver blive erklæret konkurs.
Det koster 1.500 kr. (2024) i retsafgift at indgive en konkursbegæring. Bliver virksomheden erklæret konkurs, vil afgiften efterfølgende enten helt eller delvist blive tilbagebetalt til dig i forbindelse med konkursboets afslutning.
Anmeld din manglende løn til Lønmodtagernes Garantifond
Hvis din arbejdsgiver er gået konkurs og ikke kan udbetale din løn, kan du som lønmodtager anmelde din manglende løn, pension og feriepenge til Lønmodtagernes Garantifond på borger.dk.
Du skal anmelde dine krav senest 4 måneder efter, at din arbejdsgiver er erklæret konkurs. Når du anmelder dine krav, skal du indsende følgende dokumenter:
- Dine seneste lønsedler (for de sidste 6 måneder)
- Din ansættelseskontrakt
- En eventuel opsigelse.
Hvad er Lønmodtagernes Garantifond?
Lønmodtagernes Garantifond er med til at sikre, at medarbejderne får udbetalt løn, pension og feriepenge, hvis virksomheden er nødsaget til at lukke på grund af konkurs, dødsfald eller andre årsager. Lønmodtagernes Garantifond er desuden med til at sikre, at medarbejderne får udbetalt løn, hvis virksomheden er under rekonstruktion.
Hvor meget kan jeg få udbetalt af Lønmodtagernes Garantifond?
Hvor meget du får udbetalt af Lønmodtagernes Garantifond afhænger af din ansættelsesform – fx om du har været ansat som funktionær, elev eller fleksjobber.
Lønmodtagernes Garantifond dækker op til 160.000 kr. efter skat, ud over dine feriepenge.
Få hjælp af en advokat fra Advodan
Hos Advodan kan vi rådgive dig om dine rettigheder i forbindelse med dit lønmodtagerkrav. Vores advokater kan bl.a. hjælpe dig med at kontakte din arbejdsgiver for at få fastsat en sidste frist for betaling af dit tilgodehavende. Udebliver betalingen fortsat, bistår vi desuden med at udarbejde en konkursbegæring mod din arbejdsgiver. Kontakt os for en uforpligtende samtale, hvor vi gennemgår din situation.
Brug for rådgivning?