”Trappevask kan faktisk aftales til at være lejernes forpligtelse, men det må ikke være en tvungen ordning med fast månedlig betaling, som er listet særskilt i lejekontrakten på linje med vand og varme. Derfor har Landsretten netop afgjort, at en udlejer fra Skanderborg skal tilbagebetale 10.000 kr. til en lejer for uretmæssig opkrævning af trappevask,” siger advokat Mikkel Hansen fra Advodan Næstved.
Er du én af de mange, som lige nu opkræver betaling for trappevask? Så få svar på, hvad du bør gøre her.
Hvordan får jeg så vasket trapperne?
Ifølge Mikkel Hansen skal du hurtigst muligt afklare med dine lejere, om de selv vil stå for at vaske trapperne – eller om du skal finde fx et eksternt rengøringsfirma. Er alle lejere enige om selv at stå for trappevask, skal de have mulighed for det. Ellers har du lov til selv at stå for det til et rimeligt beløb, som fordeles på lejerne.
Du behøver som udgangspunkt ikke at ændre i lejekontrakterne. Det er blot vigtigt, at du sender en skriftlig oversigt over omkostningerne og oplyser om, at det er en frivillig aftale – så fungerer det som et slags tillæg til den eksisterende lejekontrakt. Du bør fremsende en årlig oversigt over fordelingen af trappevask i forhold til den afholdte udgift – lige som der gøres med forbrugsregnskaber.
Hvad gør jeg over for nye lejere?
Over for kommende beboere skal du sørge for at ændre din standard lejekontrakt, så trappevask ikke opkræves særskilt. I stedet for skal der stå, at trappevask er lejers forpligtelse – og i §11 noterer du, hvordan den nuværende ordning for trappevask er i opgangen.
Kan jeg stadig risikere at skulle betale penge tilbage?
Du kan ikke sikre dig bagud i tid, hvis betaling for trappevask har været en fast del af lejekontrakten. Så dine lejere kan teoretisk set godt starte en sag om at få penge tilbage for de seneste tre års trappevask. Ifølge Mikkel Hansen kan du dog være med til at afhjælpe en sådan sag, hvis du hurtigst muligt får fundet en accepteret løsning med lejerne fremadrettet.
Betyder det noget for mine andre forpligtelser?
Nej, som udgangspunkt ikke. Det har i mange år været gældende, at man ikke må lægge tillægsydelser for fx snerydning, renovation og skorstensfejning oven i huslejen, og det ændrer sig ikke. Det er udgifter, du som udlejer selv skal afholde, men du må godt lægge det ind som en del af det samlede budget, der er grundlag for huslejen.
12 kommentar
Malte
Mikkel Hansen
Magdalena Andersen
Magdalena Andersen
Casper
Mikkel Hansen
Casper
Jann Otto Nielsen
Daniel Grøndal
Camilla hansen
Daniel Grøndal
Camilla Hansen
Daniel Grøndal
Camilla
Bent Sørensen
Daniel Grøndal
Bent Sørensen
Daniel
Susanne
Daniel Grøndal
Dorte Pedersen
Daniel Hesner Grøndal
Hugo Nyrup
Daniel Grøndal
Lisbeth Fuglsang
Daniel Grøndal
Rasmus Falck Østergaard
Daniel Grøndal